Senaste nytt från avdelning Skåne

Du får gärna skriva ut detta brev och sätta upp på arbetsplatsen!

Har du en kollega som är medlem och inte får brevet? Be hen att uppdatera sina uppgifter och lämna sin privata e-postadress.

Årsmöte

Vi ställer inte in, vi ställer om! Vårdförbundet följer nogsamt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför beslutat att genomföra årets årsmöten digitalt.

Skånes årsmöte äger rum den 12-15 oktober och pågår under fyra dagar. Du kommer att få en inbjudan med mer information och hur du gör för att delta. Informationen finns även på webben och uppdateras löpande.

Skånes årsmöte 2020

Hur skriver jag en motion till årsmötet?

En motion är en demokratisk rättighet och ett bra sätt att föra fram din åsikt på. Vad är viktigt för dig? Vill du påverka och har förslag på förbättringar? Då är du varmt välkommen till avdelningsstyrelsens motionsskola. Vi går igenom hur du skriver en motion. Vad är bra att tänka på och hur formulerar du dig för att få störst gehör. Självklart är idén till motionen din egen.

Eftersom vi befinner oss i en situation som kräver social distans så kommer vi att hålla denna workshop digitalt via Teams. Det finns två tillfällen att välja på, 24 augusti klockan 17.00-19.00 och 26 augusti klockan 19.00-21.00

Folksam informerar om pension digitalt i höst

Pension - ett ämne som berör, men många av oss kanske tänker att det är långt dit... Eller ska du snart gå i pension? Funderar du på när det kan vara dags? Är du nyfiken på hur du spara på bästa sätt? Genom ditt medlemskap i Vårdförbundet får du nu chansen att digitalt delta på ett informationsmöte.

En representant från Folksam pratar pension, berättar hur pensionssystemet ser ut och vad du får för det du betalar för.

Läs mer och anmäl dig under Aktiviteter och utbildningar eller följ länkarna nedan. Välj det tillfälle som passar dig bäst.  Platserna är begränsade och det är först till kvarn som gäller.

OBS! För dig som arbetar inom privat verksamhet: Anmäl dig till tillfället den 14 oktober, då Folksam pratar om just dina villkor gällande pensionen

Digitalt pensionsmöte 14/9

Digitalt pensionsmöte 21/9

Digitalt pensionsmöte 14 oktober (privat verksamhet)

Team Support och utbildning söker ny kollega

Team Support och utbildning söker förtroendevald för ett Skåneövergripande uppdrag. I uppdraget ingår att representera Vårdförbundet genom t.ex. deltagande vid medlemsmöten, olika typer av uppsökande verksamhet, medlemsvårdande aktiviteter samt att stötta de medlemmar som så efterfrågar i enskilda medlemsärenden. Som teammedlem åtar du dig att svara för att synliggöra och förmedla Vårdförbundet och vår politik i olika forum inom region Skåne.

Du behöver ha en anställning inom Region Skåne samt vara förtroendevald för att vara aktuell för uppdraget. Läs mer om uppdraget här.

Digital introduktion för förtroendevald

I avvaktan på att vi kan anordna vår grundutbildning igen med fysiska träffar finns det nu en digital introduktionsutbildning för dig som är ny förtroendevald. Mer information och aktuella datum hittar du under Aktiviteter och utbildningar.

När du behöver stöd och hjälp

Tänk på att du alltid kan kontakta Vårdförbundet Direkt när det är något du undrar över och/eller behöver hjälp. Du kan antingen skicka in din fråga på webben eller ringa 0771-420 420. Vårdförbundet i Skåne finns bemannade hela sommaren för din skull.

Covid-19

Du vet väl om att det på Vårdförbundets hemsida finns en särskild FAQ kring covid-19 och vad som gäller i arbetslivet? Gå gärna in och läs.

Covid-19, information för dig i ditt arbete

Följ oss på sociala medier

Du vet väl om att vi finns på Facebook (Vårdförbundet avdelning Skåne) och Instagram (vf_skane)? Där hittar du alltid senaste nytt från oss i Skåne.

Var rädd om dig och alla människor i din närhet, du är viktig!

Önskar dig en fortsatt skön sommar.

Vårdförbundet Skåne

Vårdförbundet Direkt