Senaste nytt från avdelning Skåne

Vad händer i avdelning Skåne?

Vi besöker er medlemmar

Under året kommer styrelsen att besöka de orter där regionen har sjukhus. Vi vill gärna träffa dig som medlem oavsett om du jobbar privat, i kommunen eller i regionen! Det kan vara allt från litet till stort eller att du bara är nyfiken på vilka vi är. I april var vi i Landskrona där vi var runt på olika enheter samt fick besök. Närmast på tur står Ystad den 21 maj, då finns vi på plats mellan klockan 13:00-15:00 i Vårdförbundets expedition på Ystads lasarett, Kristianstadsvägen 3.

Övertidsstrategi

Styrelsen har under våren arbetat fram en strategi kring hur vi i Skåne ska arbeta med kontroll av övertid. Det är enligt arbetsmiljölagen och arbetstidslagen skyddsombudet som har rätten att kontrollera att arbetsgivaren inte tar ut mer övertid av sina medarbetare än vad lagen tillåter.

För att stärka skyddsombuden i denna roll kommer det att anordnas utbildningar runt om i Skåne. Har du inte någon förtroendevald/skyddsombud för Vårdförbundet på din arbetsplats kommer vi gärna ut och berättar mer om vad det innebär och hur ett val går till. Vi har även gjort en informationsfilm om övertid som du gärna får titta på själv och/eller tillsammans med dina kollegor. Se filmen om övertidsstrategi  (varar ca 5 minuter).

Årets lönerevision

På många arbetsplatser i Skåne börjar årets lönerevision bli klar. Vi får samtal från missnöjda medlemmar som fått låga lönepåslag och ibland inte heller någon motivering till varför.

Vårdförbundet har ett nationellt sifferlöst avtal med bland annat kommuner och landsting/regioner vilket innebär att arbetsgivaren, efter analys, själv bestämmer hur mycket de tycker att våra grupper är värda. Vi sitter alltså inte och förhandlar med arbetsgivarna om pengar lokalt i Skåne.

Arbetsgivarna har enligt det centrala avtalet fria händer att själva bestämma löneutfallet, vissa ger mer och andra mindre. Eftersom vi inte förhandlar med arbetsgivaren godkänner vi inte heller några löner, det är helt arbetsgivarens ansvar. Det Vårdförbundet gör är att vi försöker påverka arbetsgivare och politiker till att se det fulla värdet av våra gruppers betydelse i hälso- och sjukvården. Där har även du som medlem en viktig roll genom att låta lön vara en fråga hela året.

Problem att nå ut med nyhetsbreven

Det har visat sig att vi har svårt att få ut nyhetsbrevet till alla medlemmar. En del arbetsgivare, bland annat Region Skåne, stoppar ibland massutskick från externa avsändare. Ett sätt att komma runt hindret är att du registrerar en annan mailadress för Vårdförbundets utskick. Det gör du enkelt genom att följa länken Ändra uppgifter. Berätta gärna detta för dina kolleger som är medlemmar och kanske inte får brevet.

Pensionsinformation med Folksam - Våga ha pensionsdrömmar

Genom ditt medlemskap i Vårdförbundet får du nu möjlighet att komma på en informationsträff där en representant från Folksam pratar pension, berättar om hur pensionssystemet ser ut och vad du faktiskt får för det du betalar! Även om du tycker du har långt kvar till pension, kom och lyssna.
Det är du som har störst möjlighet att påverka din ekonomiska framtid.

En förtroendevald med särskilt uppdrag i Dialogteamet kommer även att medverka.Folksam bjuder på enklare förtäring!

Fler tillfällen kommer då alla inte fick plats så håll koll på hemsidan om nya dagar. Ps i Ystad och Trelleborg finns platser kvar. Läs mer via Pensionsinformation med Folksam

Vårdförbundet Skåne

Vårdförbundet Direkt