Vad händer just nu?

Ljuset är här och visst känns det som våren gör sig påmind på riktigt! Här kommer en sammanfattning för dig som medlem, av vad som händer just nu i Vårdförbundet avdelning Skåne.

Nominera - styrelse, kongressombud och valberedning

I höst är det årsmöte i Skåne och avdelningsstyrelse, kongressombud samt valberedare ska väljas om.

Har du idéer om hur Vårdförbundet kan jobba? Har du tankar om hur vi blir fler medlemmar i förbundet? Kanske har du en särskild hjärtefråga, eller vill vara med där besluten fattas?

Låt inte din eller din kollegas idéer stanna i fikarummet!

Nominera dig själv eller någon annan som brinner för utveckling, påverkan och att göra skillnad. Det är en möjlighet att vara med och driva Vårdförbundets frågor i Skåne.

Nominera - påverka idag och i framtiden HÄR

Medlemsdialog – vad tycker du är viktigt?

Vårdförbundet börjar förbereda inför kongressen 2022 och du har möjlighet att vara med och påverka Vårdförbundets politik, kring det du tycker är viktigt. Medlemsdialogen är en digital dialog som genomförs under april och maj via sociala medier, e-post och frågor på webben. Håll utkik och ta chansen att påverka!

Delta i Vårruset och få present av Vårdförbundet

Avdelning Skåne ordnar en tävling för dig som vill vara med i Vårruset!

Anmäl dig till Vårruset och skicka sedan in en bild på din anmälan till oss. De 10 första som skickar in bilden får en present.

Anmäl dig till Vårruset - https://varruset.se/

Skicka bilden till -  vardforbundet.supportutbildning@skane.se

Utbildningsdag i maj - för alla förtroendevalda

Tema - Din roll som förtroendevald

I maj kommer vi att erbjuda en digital utbildningsdag för förtroendevalda/skyddsombud, vid fem olika tillfällen.

Temat för dagen är din roll som förtroendevald och vi pratar bland annat om hur du driver en facklig fråga, vad samverkan innebär samt fackligt arbete på arbetsplatsen.

Även du som blir förtroendevald idag är varmt välkommen. Har ni inte någon förtroendevald på din arbetsplats? Då är det hög tid att välja någon nu!

Mer information om att välja förtroendevald finns HÄR

FAQ kring Covid -19 i arbetslivet

På Vårdförbundets webbplats finns en särskild FAQ kring Covid 19 och vad som gäller i arbetslivet. Här kan du bland annat läsa vad som händer om du blir smittad på arbetsplatsen, att det räknas som arbetsskada och ska anmälas. Det finns även information om sjukskrivning och avstängning med lön, på grund av Covid -19.

Läs mer om Covid -19 och ditt arbete HÄR

#Tackamedlön – en skånsk kampanj fortsätter!

Kampanjen #tackamedlön syftar till att synliggöra vår verklighet och skapa opinion kring värderingen av våra yrkesgrupper.

Den här affischen kommer att finnas uppsatt på olika håll i Skåne. Självklart tycker vi att alla våra fyra yrkesgrupper behöver uppvärderas, och i det här reklamsammanhanget blev valet så här.

Det går fortfarande att skriva under kampanjen och ju fler som gör det, desto bättre. Be alla du känner att skriva under!

Skriv under #Tackamedlön HÄR

Digitalt medlemsmöte – du bestämmer ämne

Du har nu möjlighet att själv bestämma vad medlemsmötet ska handla om och om du vill ha det med dina närmsta kollegor på arbetsplatsen eller öppet för alla medlemmar.

Förslag på ämnen är; lön, lönekriterier, arbetsmiljö, arbetstider, kollektivavtal, arbetsrättsliga lagar, vad tycker Vårdförbundet, hur arbetar Vårdförbundet internationellt eller något specifikt kring din yrkesroll.

Under våren kommer vi att anordna fler öppna medlemsmöten kring lön, så håll utkik!

Vill du ha ett arbetsplatsbesök? Fyll i det HÄR

Kontaktvägar till Vårdförbundet

Tänk på att du alltid kan kontakta våra kompetenta medarbetare på Vårdförbundet Direkt när det är något du undrar över eller behöver hjälp. Du kan antingen ringa 0771-420 420 eller skicka in din fråga. Vid behov lämnas ärendet över till oss i Skåne.

Skicka din fråga HÄR

Följ oss på sociala medier

Du vet väl om att vi finns på sociala medier? Där hittar du alltid senaste nytt från Skåne.

Facebook - Vårdförbundet Skåne

Instagram - Vådförbundet Skåne

Var rädd om dig och alla människor i din närhet, du är viktig!

Vårdförbundet Skåne

Det är viktigt att Vårdförbundet har rätt uppgifter om dig och då främst din arbetsplats och din privata e-postadress.

Ändra dina uppgifter HÄR

Vem är värdig vinnare i Vårdgalan?

Nu är nomineringen öppen för dig som vill hylla en kollega eller chef genom att nominera till något av Vårdförbundets prestigefulla priser: Årets Vårdchef, Vårdförbundspriset och Årets Studenthandledare. Kanske finns en av årets vinnare i din närhet?

Vårdgalan 2021
Prova BookBeat gratis i en månad!

Missa inte att när du är medlem i Vårdförbundet, får du testa BookBeat Premium gratis i 1 månad! Med BookBeat har du tillgång till 200 000 ljud- och e-böcker direkt i din mobil eller surfplatta.

Kom igång med träningen hos Actic!

Du vet väl att du som medlem har 20 procent rabatt på träning hos Actic? Om du föredrar att träna hemma så finns digitala träningspass, allt från separata övningar till gruppträning inom dans, core och yoga.

Hitta din träning hos Actic

Vårdförbundet Direkt