Vad händer i avdelning Skåne?

Fyllnadsval till styrelsen, löneavtal för kommun och landsting/region HÖK -19 uppsagt, styrelsen har besökt Simrishamns sjukhus, uppdatera dina uppgifter, Vårdförbundet bjuder på lunch.

Fyllnadsval till avdelningsstyrelseledamot

Mycket händer i Skåne och vi känner att vi saknar den nionde personen i styrelsen. (Det blev ett avhopp av personliga skäl redan efter fyra månader.) Valberedningen har nyligen fått i uppdrag att förbereda för ett fyllnadsval av styrelseledamot till årsmötet den 25 september. Börja gärna fundera på vem som kan vara lämplig och håll utkik på hemsidan efter information från valberedningen.

Löneavtal för kommun och landsting/region, HÖK -19

Vårdförbundet sa den 21 december upp löneavtalet, HÖK -16 och lämnade över våra yrkanden till Sveriges kommuner och landsting, SKL.

Den 16 januari träffades Vårdförbundet och SKL första gången och nu är avtalsrörelsen igång. Hur långt förhandlingarna når och om vi når en överenskommelse innan den 31 mars, när avtalet löper ut, återstår att se. Förhandlingar sker alltid bakom stängda dörrar och inget läcker ut som kan äventyra förhandlingsläget. Medan förhandlingarna pågår tecknas inte några andra kollektivavtal.

Vi vet inte hur de centrala förhandlingarna kommer att gå, men för att ge våra huvudförhandlare de bästa förutsättningar behöver vi maximera det lokala trycket mot arbetsgivare, såväl politiker som tjänstemän. Prata med politiker och arbetsgivare kring vilka yrkanden vi har lagt och varför. Yrkandena hittar du i länken nedan.

Följ löpande information på avtalsblogg, webbsida, vår Facebooksida och nyhetsbrev. Följande länkar håller dig uppdaterad kring senaste nytt Vårdförbundet yrkar på jämställda och hälsosamma villkor i välfärdssektorn

Privata

Delar av styrelsen har varit på Simrishamns sjukhus och träffat medlemmar under ett öppet medlemsmöte. Det var ett givande möte som bland annat handlade om det nya avtalet och vikten av att ha förtroendevald/skyddsombud. Vill du att vi kommer till din arbetsplats? Det gör vi gärna! Kontakta oss via info.skane@vardforbundet.se

Uppdatera dina uppgifter

Vårt medlemsregister är baserat på de uppgifter du själv lämnat in. Kanske det var ett tag sen? Gå gärna in, kolla och uppdatera vid behov så att vi har rätt t.ex. e-postadress, arbetsplats och lön.

Det är viktigt att vi har rätt uppgifter om dig som medlem så vi kan nå dig med aktuell information och att du finns med i vår lönestatistik.

Du kan uppdatera dina uppgifter via länken ändra uppgifter

Vårdförbundet bjuder på lunch

Passa på att träffa kollegor - byt erfarenheter, tankar och idéer. Under tiden vi äter lunch pratar vi om medlemskapets värde och vad det innebär för dig! Lunchmöten arrangeras på flera platser i Skåne se länk Lunchmöte

Vårdförbundet Skåne