Det närmar sig sommar - en viktig tid för vila, återhämtning, möjlighet att koppla bort arbetet helt under några veckor och få ladda batterierna för att orka arbeta ett år till.

Covid -19

Vårdförbundet nationellt fortsätter att påverka makthavare i olika frågor för att fortsätta förbättra villkoren för dig som medlem. Även i Skåne sker kontinuerligt arbete av förtroendevalda och huvudskyddsombud för att få arbetsgivare att ta sitt ansvar och ge rätt förutsättningar för dig att kunna utföra ett patientsäkert arbete.

På Vårdförbundets webbplats finns en särskild FAQ kring Covid -19 och vad som gäller i arbetslivet, läs gärna mer i den.

FAQ - CORONAVIRUSET OCH DITT ARBETE

Film om hur det är att vårda patienter som drabbats av Covid -19

I filmen får du följa samtal mellan tre sjuksköterskor och en fysioterapeut om hur det är att vårda patienter som drabbats av covid-19. Tillsammans delar de sina tankar, upplevelser och erfarenheter kring patienter med covid-19. Bland annat pratar de om sjukdomens förlopp, känslan av att inte räcka till, ARDS och svårigheter att hantera covidpatienter.

HÄR KAN DU SE FILMEN

Etisk stress

Under vår yrkesdag kan vi hamna i situationer där vi upplever etisk stress. Vårdförbundet har tagit fram ett digitalt material som stöd för reflektion och samtal kring etisk stress och oro som du gärna får ta del av tillsammans med en kollega.

HÄR FINNS DET DIGITALA MATERIALET

Samtalsstöd

Det finns medlemmar som känner oro och stress under pandemin och för dig och alla andra medlemmar, erbjuder Vårdförbundet samtalsstöd i samarbete med Falck Healthcare. Det innebär att du som yrkesverksam medlem har möjlighet till 1-3 kostnadsfria samtal med socionom, legitimerad psykolog eller legitimerad psykoterapeut. Du har möjlighet att vara helt anonym i din kontakt med Falck Healthcare. Kontakta Vårdförbundet Direkt för att boka tid, 0771-420 420.

LÄS MER OM SAMTALSSTÖD MED FALCK HEALTHCARE HÄR

#Tackamedlön

Kampanjen fortsätter och just nu har 46 753 personer skrivit under. Självklart vill vi ha fler underskrifter för att öka pressen på stat, SKR och regionerna att göra vad de faktiskt kan för att förbättra dina villkor. Det finns knappar att beställa gratis i medlemsbutiken!

INTE SKRIVIT UNDER? GÖR DET HÄR! - #TACKAMEDLÖN

Kampanj

Under sommaren har Vårdförbundet en kampanj med budskapet ”Facket är viktigare än någonsin. Nu ställer vi upp för varandra. Gå med i Vårdförbundet”. Affischer kommer att skickas hem till dig som är förtroendevald och den finns även att beställa i medlemsbutiken från mitten av juni. Sätt gärna upp en affisch och hjälp oss att sprida kampanjen i sociala medier!

HÄR KAN DU SE KAMPANJFILMEN

Ordförande har ordet - Sommar & semester även i år…

Här kommer utdrag från det senaste Ordförande har ordet;

Sommarsemestern är alltid en viktig tid för vila, återhämtning, möjlighet att koppla bort arbetet helt under några veckor, umgås med de man kanske inte hinner umgås med så ofta övriga tiden på året – helt enkelt att ladda batterierna för att orka arbeta ett år till. Semesterlagen ger oss rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet under tiden 1 juni till 31 augusti.

En del arbetsgivare har erbjudande om ekonomisk ersättning om man tar kortare semester eller extra pass. Det är inte något Vårdförbundet står bakom då vi hellre ser att de pengarna läggs på att förbättra villkoren för personalen året runt så att alla medlemmar kan få sin välförtjänta ledighet och återhämtning. Det varje person måste fundera på är om det är värt det. Dels själva summan i sig som inte blir så hög efter skatt, men framförallt utifrån hälsoperspektivet.

I Skåne är det enbart Malmö stad och Klippans kommun som har velat förhandla när det gäller sommarsemestern. Ingen annan arbetsgivare har hört av sig och velat förhandla kring detta. Det innebär att har du inte fått skriftligt avslag på din semesteransökan två månader innan semestern ska träda i kraft räkans den som beviljad.

Vårdförbundet i Skåne (och nationellt) har alltså inga andra pågående förhandlingar gällande sommarsemestern eftersom arbetsgivaren anser sig kunna lösa den. Om de inte löser det är du som medlem varmt välkommen att höra av dig till Vårdförbundet direkt på 0771-420 420 för stöd och hjälp.

TEXTEN I SIN HELHET HITTAR DU HÄR

Följ oss på sociala medier

Du vet väl om att Vårdförbundet finns på sociala medier? Där hittar du alltid senaste nytt från Skåne.

FACEBOOK - avdelning Skåne

INSTAGRAM - avdelning Skåne

Var rädd om dig och alla människor i din närhet - Du är viktig!

Vi önskar dig en skön sommar och semester med tid för återhämtning,

Vårdförbundet Skåne

Vårdförbundet Direkt