Aktuellt just nu, för chefer och ledare

Här kommer det fjärde nyhetsbrevet i år, för dig som är chef eller ledare i Skåne. Sakta men säkert kommer våren smygandes. Blir det en tredje våg av Covid-19 eller vågar vi hoppas på bättre tider? Hur blir det med vaccineringarna när leveranserna inte fungerar och vårdpersonal får vänta? Frågorna är många men ingen vet... Kom ihåg att Vårdförbundet finns för dig!

Att hantera påfrestningar

Hur hanterar du stress, ansvar och krav på ett hälsosamt sätt? Vem behöver inte en lugn timme i en intensiv och ansvarsfylld arbetsdag?

Nu har du möjlighet att titta på ett webbinarium med Kerstin Jeding.

Kerstin kombinerar kliniska erfarenheter med forskningskunskap, är legitimerad psykolog, utbildad i Uppsala på 1990-talet. Kerstin har doktorerat vid University of Oxford inom psykosocial arbetsmiljö och stress. Utöver hennes kliniska arbete som psykolog föreläser, utbildar och skriver Kerstin böcker, nu senast Krisstress (2020).

Webbinariet finns tillgängligt till den 8 april - HÄR

Friska arbetsplatser belastar rätt

Belastningsbesvär är fortfarande ett av de vanligaste arbetsrelaterade hälsoproblemen i Sverige och Europa.

Belastningsbesvär är inte bara ett problem för miljontals arbetstagare, utan också för företagen, ekonomin och samhället. Det är en av de vanligaste orsakerna till funktionsnedsättning, sjukskrivning och förtidspension.

Friska arbetsplatser belastar rätt är en kampanj initierad av EU i 30 länder.

Varje land bestämmer själva hur man vill arbeta med kampanjen. I Sverige har Arbetsmiljöverket en stor mängd material, såsom rapporter, information och infografik.

Några olika verktyg som kan vara till stöd i ditt arbete med arbetsmiljön i din verksamhet och annan information som hjälper dig som chef- och ledare hittar du i länkarna;

EU-kampanj 2020-2022: Friska arbetsplatser belastar rätt - Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljörond - Region Skånes intranät

Att ta tillvara medarbetarnas kompetensutveckling

En ny studie visar att din roll som chef kan vara avgörande för hur effektivt medarbetarnas lärande blir – och hur det stödet bör se ut.

Studien är gjord på fyra svenska stora internationella företag, där medarbetarna genomfört 32 utbildningsprogram. Totalt medverkade 432 medarbetare och chefer. Man undersökte medarbetarnas motivation att överföra sina kunskaper, vikten av chefsstöd samt villigheten att träna på att, och faktiskt omvandla, kunskapen till reella beteenden i verksamheten.

Tips på hur du coachar dina medarbetare hittar du - HÄR

20 minuters digital träff

Tema - Ta tillvara medarbetarnas kompetensutveckling

Varje månad erbjuder vi en digital fikastund i 20 minuter, där du får möjlighet att träffa oss och andra chefs- och ledarkollegor i Skåne för att byta erfarenheter, hämta inspiration samt diskutera aktuella frågor. Varje träff har ett tema och den här gången handlar det om hur vi säkrar verksamhetens mål genom att ta tillvara medarbetarnas kompetensutveckling.

Nästa träff är den 20 april, anmäl dig -  HÄR

Chefspodd

Visst är det skönt att titta i fjärran och låta tankarna ströva som de vill ibland! Det är viktigt att ta tillvara dessa pauser och låta hjärnan jobba i ”bakgrunden.”

Men vill du ha lite input om till exempel ledarskap kan du säkert hitta något intressant, ca 20 minuter långt poddavsnitt bland de närmre 200 avsnitt som Magnus och Kim har spelat in.

Läs mer om Magnus och Kim - HÄR

Vårdnyheter som berör dig - direkt i din mejl

Vårdförbundet jobbar kontinuerligt med att förbättra informationsflödet till dig som medlem. För ett tag sedan fick du erbjudande om att kunna få de senaste nyheterna från Vårdfokus, direkt i din e-post.

Om du missat nyheten kan du signa upp dig som prenumerant - HÄR

Har du frågor eller funderingar på ditt uppdrag, undrar över något i  i nyhetsbrevet eller kanske vill bidra med innehåll?

Kontakta chefsansvariga Birgitta Björk eller Monica Rat via birgitta.m.bjork@skane eller monica.rat@vardforbundet.se

Hälsningar
Birgitta Björk och Monica Rat