Senaste nytt i avdelning Skåne

Tre sjuksköterskor sitter runt ett bord och pratar och skrattar på Boo Vårdcentral

Vad är på gång för dig som är medlem i avdelning Skåne?

Vi vill gärna träffa dig som medlem oavsett om du jobbar statligt, privat, i kommunen eller i regionen, är student, pensionär eller arbetslös. Det kan vara allt från litet till stort eller att du bara är nyfiken på vilka vi är. Närmast på tur står Lund den 20 november. Då finns vi på Vårdförbundets expedition på SUS, Lasarettsgatan 9 mellan kl. 13.00-15.00.

Den senaste månaden har vi gjort verksamhetsplanering för nästa år och vi hoppas att det ska finnas något som passar alla. Vi fortsätter med en del väl beprövade aktiviteter och provar några nya.

Om du är intresserad av att följa styrelsens interna arbete i form av våra styrelsemötesprotokoll, är du hjärtligt välkommen upp till kansliet på Amiralsgatan 20, 2:a våningen, i Malmö.

Årets skyddsombud

Det kom in flera nomineringar till årets skyddsombud, vilket är mycket glädjande. Skyddsombuden spelar en stor roll på arbetsplatserna och gör skillnad. Vi säger stort grattis till Cecilia Kallin, ögonsjuksköterska på ögonmottagningen i Lund, som blev årets skyddsombud!

Student

Vårdförbundet har en egen styrelse och organisation för studenter som läser till biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska eller sjuksköterska. Att vara student och medlem kostar enbart 150 kronor för hela studietiden och de har riktade aktiviteter för studentmedlemmarna.

Den 10 november hölls det årsmöte i Stockholm för att bl.a.välja ny styrelse. Viviana Lundberg inte längre är student utan legitimerad sjuksköterska och lämnade uppdraget som ordförande. Viviana lämnar inte studenterna i sticket för det utan går vidare som ordförande i ENSA, European nursing students association. Stort grattis och lycka till!

Till ny ordförande valdes Sophia Godau, styrelseledamot i Västernorrland. Grattis till det!

Barnmorska

Svenska barnmorskeförbundet har under en tid undersökt förutsättningarna för att bilda ett eget fackförbund och lämna Vårdförbundet. Den 14 november kommer beslut att tas och omröstningar har skett runt om i landet. Vårdförbundet tycker att det här är en väldigt tråkig utveckling och vill inte att barnmorskorna lämnar förbundet. Vi tycker att de har en given plats i förbundet och tror på att vi är starka tillsammans. Oron är stor för vad som kommer att hända och riskerna att kåren splittras. Valet är ditt som barnmorska, vi vill att du ska veta att du är hjärtligt välkommen att stanna hos oss.

Region Skåne

Inom Region Skåne har vi tagit strid för att några arbetsgivare behandlar Vårdförbundets förtroendevalda/skyddsombud på ett kränkande sätt. Att alla behandlas med respekt ska vara en självklarhet. För förtroendevalda/skyddsombud finns dessutom ett särskilt skydd. Lagstiftningen säger att man inte får kränka en förtroendevald på grund av dess uppdrag. Det är viktigt att chefer förstår att i rollen som förtroendevald/skyddsombud ingår till exempel att ifrågasätta och ta upp problem. Det är viktigt att alla har dessa roller klara för sig.

Vårdförbundet har inlett samtal med arbetsgivaren med mål om att kränkningarna ska upphöra. Tills de har upphört kommer vi att fortsätta tvista på alla ärenden som vi får till oss. Detta är inte ok!

Löneavtal för kommun och landsting/region

Vårt nuvarande löneavtal, HÖK -16, är uppsägningsbart senast den 181231. Parterna kan välja att låta det löpa vidare i ett år till eller att säga upp det. Det är SKL och Förbundsstyrelsen som tar beslut utifrån ett helhetsperspektiv. Beslutet tas i slutet av december.

Om avtalet sägs upp ska Vårdförbundet presentera ett nytt förslag på avtal. Om man inte kommer överens innan den 1 april är vi avtalslösa. Som avtalslösa är vi inte längre bundna av den så kallade fredsplikten utan har rätt att ta till stridsåtgärder.

Privata sektorn

Även inom Almega Vårdföretagarna bransch D, E och F händer det saker. Där är avtalet uppsagt och löper ut den 31 december, alltså kan vi bli avtalslösa inom dessa branscher den 1 januari.

Styrelsen Vårdförbundet Skåne

Följ avdelning Skåne på Facebook