Senaste nytt från avdelning Skåne

Styrelsen för avdelning Skåne står uppradade bredvis varandra.6 kvinnor och en man.

I veckan skickades månadsbrev ut med senaste informationen om vad som händer i avdelning Skåne. Innehållet finns även att läsa här.

Styrelsen vill träffa dig

Vi vill gärna träffa dig som medlem oavsett om du jobbar privat, i kommunen eller i regionen, är student, pensionär eller arbetslös.

Det kan vara allt från litet till stort eller att du bara är nyfiken på vilka vi är. Närmast på tur står Kristianstad den 16 oktober. Då finns vi på Vårdförbundets expedition på CSK, Blekedammsvägen 29, 2:a våningen (ovanför Minnesmottagningen) mellan kl. 13.00-15.00.

Årsmötet

Årets årsmöte har ägt rum på Statt i Hässleholm den 26 september. Vi började med en god middag och trevliga samtal.

Innan mötet började hade medlemmarna möjlighet att skriva upp vad de vill att Vårdförbundet avdelning Skåne ska arbeta med under 2019. Den största frågan blev lön, vilken vi självklart kommer fortsätta att arbeta med och driva.

Ordförande Dana inledde årsmötet med en återblick på året som gått, öppnade mötet och sedan följde sedvanliga årsmötespunkter. Vi hade sex motioner att behandla som alla ansågs vara besvarade. Det innebär att Vårdförbundet delar motionärens synpunkt och redan arbetar med frågan på ett eller annat sätt.

Årsmötesprotokollet kommer att finnas tillgängligt på avdelning Skånes webbsida så snart det är justerat. Efter mötet berättade Madelene Meramveliotaki och Marie-Charlotte Nilsson om kongressen. Båda blev invalda i förbundsstyrelsen.

Länk till bilder från årsmötet

Om du är intresserad av att följa styrelsens interna arbete i form av våra styrelsemötesprotokoll, är du hjärtligt välkommen upp till kansliet på Amiralsgatan 20, 2:a våningen, i Malmö.

Årets skyddsombud

Glöm inte att nominera årets skyddsombud, som är den person som engagerat och målmedvetet skapar en bra arbetsmiljö, där personalen mår bra och känner tillfredsställelse i sitt arbete. Senaste den 18 oktober behöver vi nomineringen. Länk till nominera skyddsombud

För dig som är skyddsombud så finns det platser kvar att anmäla sig till Skyddsombudens dag temat är Lön.

Student

Du som student vet väl om att du är lika hjärtligt välkomna på våra aktiviteter som alla andra medlemmar? Runt om i Skåne erbjuds det bland annat lunchmöten och afterwork. Ett ypperligt tillfälle att träffa yrkesverksamma medlemmar och knyta kontakter. Information finns under Aktiviteter och utbildningar och läggs även ut på vår Facebook sida, Vårdförbundet avdelning Skåne.

Region Skåne

Vi har i dagarna avslutat löneöversynen för 2018 med Region Skåne. De tycker att processen fungerat relativt bra och att de gett det lönepåslaget som de tänkt, d.v.s. över det så kallade märket på 2 %. Totalt fick vi som kollektiv 2,19 %.

Vi får signaler om att processen inte alls fungerar särskilt bra, vilket vi också framförde. Vi är inte nöjda med utfallet! Vårdförbundets medlemmar är fortsatt felvärderade och för lågt lönesatta med tanke på våra akademiska utbildningar, legitimerade yrken, stora kunskap och ansvar! Vårdplatser är stängda, operationer får ställas in och köer växer på grund av att våra yrkesgrupper fattas i vården. Vi är viktiga! Vi fortsätter arbeta för en högre lön både gentemot Region Skåne och alla andra arbetsgivare som finns i Skåne.

Rekrytera en kollega

Vi går nu in i slutspurten i Vårdförbundets 3-månaders kampanj. Vi behöver din hjälp! Har du någon kollega, som tillhör något av våra fyra yrken, som inte är medlem. Berätta varför just du är medlem och att det just nu pågår en prova-på kampanj med tre månaders fritt medlemskap.

Privata sektorn

Vi går nu in i lönerevisionen för privata, för vissa privata är det 1/7 som är revisionsdatum och andra 1/9. Årets lönerevision innehåller allt från låga påslag till stora påslag, överlag så speglar privata marknaden det så kallade märket.

Det som utmärker den privata sidan är att löneläget är lite bättre än Region och kommuner men framförallt så är privata sidan bättre på att hantera löneglidningar eller så kallat "snedsitsar". Vårdförbundet får signaler om att processens alla steg inte alls fungerar särskilt bra utan arbetsgivaren slår samman olika steg i processen.

Vi är inte nöjda med utfallet! Vårdförbundets medlemmar är fortsatt felvärderade och för lågt lönesatta med tanke på våra akademiska utbildningar, legitimerade yrken, stora kunskap och ansvar! Vi fortsätter arbeta för en högre lön både gentemot Region Skåne och alla andra arbetsgivare som finns i Skåne.

Styrelsen Vårdförbundet Skåne

Saknar du avdelning Skånes nyhetsbrev så kan det bero på att vi har felaktig eller saknar din e-postadress. Här kan du lägga till dina uppgifter