Nu är löneöversynen igång - så påverkar nya avtalet

Som du säkert vet så har Vårdförbundet under våren suttit i förhandlingar med Sveriges kommuner och landsting (SKL) angående nytt, centralt kollektivavtal. Nu är det nya avtalet i hamn och det innebär att årets löneöversyn är igång för dig som arbetar inom region eller kommun.

Ordförande Emma Klingvall och vice ordförande Eva Edelönn sitter denna vecka i förhandlingar med Region Östergötland och under sommaren och sensommaren kommer samtliga kommuner också få påhälsning för lokala överläggningar.

När överläggningen med arbetsgivaren här i Östergötland är klar kan din lönesättande chef påbörja samtal med förtroendevald på din arbetsplats och komma överens om de lokala kriterierna.

En satsning på de som bedöms vara särskilt yrkesskickliga är prioriterat i det nya avtalet och det är viktigt att ni på arbetsplatsen pratar om vilka som är särskilt yrkesskickliga utifrån den definition som vi kommer överens med arbetsgivaren om vid våra överläggningar. Även om du inte bedöms som särskilt yrkesskicklig detta år så är det viktigt att vi nu kommer ha tydliga mål att sträva mot, kanske är det du om ett, två eller fem år, beroende på utveckling. Det viktiga är att det finns en möjlig karriärväg kopplat till lön och att vi får en lönespridning – det tjänar alla på.

Läs mer om avtalet och det pågående lokala arbetet i Vårdförbundets avtalsblogg.
Viktigt och kul - välkommen på årsmöte!

Den 26 september är det dags för ett årsmöte som kommer bjuda på det mesta. Påverkan, gemenskap, skratt, inspiration och middag för alla medlemmar i Vårdförbundet Östergötland.

Förutom traditionella årsmötesförhandlingar bjuds på föreläsningar av disputerade medlemmar, middag och underhållning med barnmorskan och stand-upkomikern Therese Sandin.

Gå ihop med dina kollegor och anmäl dig till en kul och viktig kväll!
Kontakta oss i sommar

Vårdförbundets kansli i Östergötland är bemannat hela sommaren, tveka inte att höra av dig om du har frågor eller behöver hjälp. Du når oss enklast via Vårdförbundet Direkt som du kontaktar på tel. 0771 -420 420 eller via webben. Du kan även kontakta ordförande Emma eller vice ordförande Eva direkt, någon av dem är i tjänst hela sommaren.

Kontakta Vårdförbundet Direkt

Vårdförbundet Direkt