Vad händer i Östergötland?

Vårdförbundet arbetar för dig som medlem och just nu är situationen i vården något ingen av oss varit med om tidigare - varken du eller vi. Läget kan snabbt förändras och vi får ofta uppmaningar om behov av förändring i verksamheten.

Corona

Ja, hur var det egentligen under den där Corona-pandemin 2020? Det är viktigt att du dokumenterar dina arbetsskador. Fota till exempel dina tryckskador från skyddsutrustningen och eksem på grund av handsprit, men skriv också ner hur du mår och hur känner dig - Både för din egen skull men även för det kollektiva minnet. Det kan också vara värdefull fakta i dialoger kring arbetsskador och hur vi kan påvisa och bevisa en arbetsskada.

Du ska inte förlora på Corona! Kontakta Vårdförbundet om du blir hemskickad av arbetsgivaren, även om du känner dig frisk. Då ska du ha lön, inte vara sjukskriven! Det är stor skillnad i ersättning och du ska inte förlora på att din chef skickar hem dig.

Semestern är en het fråga

Det närmar sig sommar och arbetsgivaren har en god intention att vi alla ska ha fyra veckors sammanhållande semester under juni-juli-augusti. Men det får inte vara till vilket pris som helst. Alla avvikelser från lagar och avtal ska förhandlas med Emma Klingvall eller Eva Edelönn. Kontakta oss så hjälper vi dig!

Lön 2020

Vårdförbundet är klar med löneöversynen i flera kommuner och på god väg i resterande. Vi får mycket frågor om tillämpningen av vårt löneavtal och vår överenskommelse med arbetsgivaren. Visst önskar Vårdförbundet att arbetsgivaren – den lönesättande chefen – ska kunna utse samtliga de anser uppfyller kriterierna för särskilt yrkesskickliga, och prioritera dem i varje löneöversyn.

I år gör Region Östergötland en satsning på 40 miljoner kronor in i fasta grundlöner och det är ett politisk beslut. Utöver den satsningen finns naturligtvis klinikens ordinarie löneutrymme. Regionen har beslutat att hålla sig till totalt 25% särskilt yrkesskickliga som omfattas av satsningen, annars skulle satsningen urholkas. Det betyder att kliniker kan ha både fler och färre särskilt yrkesskickliga.

Vi är överens om att ”särskilt yrkesskicklig” inte försvinner från år till år, utan att samma personer ska prioriteras även nästa år. Däremot lönesätts vi också utifrån individuella mål och prestationslön för föregående år, och här kan även dem som räknas som yrkesskickliga och inte särskilt yrkesskickliga, generera en god löneutveckling.

Viktigt att tänka på är att de här pengarna kommer in i systemet grundlön och finns kvar där, såvida majoriteten ”särskilt yrkesskickliga” stannar kvar i regionen. Det genererar ökat löneutrymme för hela kollektivet kommande löneöversyner. Det blir som en slags ränta på ränta-effekt. När fler tjänar mer så tjänar alla på det och det tycker vi är bra!

Chef

Vi vill uppmärksamma dig på att chefssidan på webben uppdateras kontinuerligt med nyheter för dig som arbetar som chef.

Följ Vårdförbundet Chef på Facebook!

Eller på Instagram!

Eller på Linkedin!

Var rädd om dig och alla människor i din närhet - Du är viktig!

Vårdförbundet Östergötland

Vårdförbundet Direkt