Aktiviteter för förtroendevalda i Östergötland 2018

Snart drar våra aktiviteter igång för dig som är förtroendevald i Vårdförbundet Avd. Östergötland. Vi ordnar träffar och utbildningar för att ge dig förutsättningar och engagemang i ditt uppdrag. Anmäl dig redan idag!

Vårdförbundet erbjuder dig som är förtroendevald utbildning för att du ska få de bästa förutsättningarna för att kunna utföra ditt uppdrag. Från 2016 är Vårdförbundets utbildning för nya förtroendevalda gemensam i hela landet, läs gärna mer om våra gemensamma utbildningar. Här är det planerade programmet som genomförs i avdelning Östergötland 2018. All anmälan sker via Aktiviteter & Utbildningar.

Nätverksträffar för förtroendevalda

Här får du möjlighet att, som namnet antyder, nätverka med andra förtroendevalda som arbetar inom samma område som du. Det blir diskussioner och information om aktuella ämnen som t ex löneprocesser, samverkan och arbetsmiljö., och du får möjlighet att rådfråga andra. Nätverksträffarna är en heldag med olika alternativa datum – vid flera alternativ anmäler du dig till den dagen som passar dig bäst:

Höstens nätverksträffar:

Du som arbetar inom privat verksamhet är välkommen att anmäla dig till den nätverksträff som passar dig och den verksamhet du arbetar i.

• CKOC (Kirurgi/ortopedi/cancervård) och Sinnescentrum: 3  september
  • Primärvårdscentrum och kommuner: 5 eller 6 september
  • Närsjukvården: 17 eller 18 september
  • Barn- och kvinnocentrum BKC, Diagnostikcentrum DC & Hjärt - och medicincentrum HMC: 19 eller 20 september

Introduktion för nya förtroendevalda

Detta är den första utbildningen du kommer på efter att ha läst handboken Vilja & Våga och genomgått det webbaserade utbildningen. Syftet med introduktionsdagen är att introducera dig till Vårdförbundets organisation, du får lära dig mer om ditt uppdrag och vilka möjligheter du har att påverka. Utbildningen är 1 heldag och genomförs följande datum:

• 28 augusti
  • 25 september
  • 30 oktober
  • 20 november

Grundutbildning för förtroendevalda

Denna gedigna utbildning ska helst genomföras inom 3 månader efter introduktionsutbildningen och den ger dig en rejäl grund att stå på för ditt fackliga arbete och engagemang. Utbildningen är 3 hela dagar och genomförs i Linköping tillsammans med förtroendevalda från hela Enhet Sydost (Jönköping, Kalmar och Kronoberg).

Datum för grundutbildning 2018 är:

• 11-13 september
  • 9-11 oktober
  • 13-15 november
  • 4-6 december

Temautbildning för förtroendevalda

Här får du fördjupade kunskaper i ett specifikt ämne. För att gå temautbildning krävs att du gått introduktions- och grundutbildning. Temautbildningen är 1 heldag med 3 alternativa datum (samma innehåll vid alla tre tillfällen) – du anmäler dig till den dag som passar dig bäst:

• Tema Lön och karriär: 28, 29 eller 30 november

Som förtroendevald har du laglig rätt att delta vid dessa aktiviteter med lön från din arbetsgivare (LFF §§6-7). Be din arbetsgivare om ledigt i god tid.

Under heldagsaktiviteterna bjuder Vårdförbundet dig på förtäring under dagen.

Har du önskemål om aktiviteter och utbildningar i ditt uppdrag som förtroendevald? Hör av dig till din coach.

Du hittar all information i Aktiviteter och utbildningar. Det är också här du anmäler dig!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga