Veckans Vårdförbundare: Maria Ljung

Maria Ljung är veteran i styrelsen och mycket erfaren i det fackliga arbetet. Hon är sjuksköterska med anställning på Lasarettet i Motala. Maria har fackligt uppdrag på heltid och är den som arbetar med länets chefer och ledare samt de privata arbetsgivarna.

Det här mina personliga drivkrafter

En av de viktigaste frågorna för mig är att orka arbeta ett helt yrkesliv. Därför är arbetsmiljön och arbetstiderna av stor betydelse och därmed villkorsfrågorna. Villkoren för medlemmarna måste ständigt utvecklas mot en god och säker vårdmiljö. Att vi får betalt fullt ut för vår kunskap och en ordentlig löneutveckling under vårt yrkesliv är även fortsättningsvis en stor utmaning och därför måste lönefrågan alltid stå på agendan.  För att uppnå en god och säker vårdmiljö och högre lön är ledarskapet en förutsättning. Att verka för att chefer och ledare har de villkor och förutsättningar de behöver för att fullfölja sitt uppdrag är också en hjärtefråga för mig.

Därför är jag med i Vårdförbundet

Ensam är inte stark! Tillsammans kan vi påverka och utveckla vården och villkoren för våra yrken

Det här är det viktigaste vi åstadkommit om 4 år

Genom olika angreppssätt kan vi uppnå framgång och gör vi denna resa tillsammans, på alla nivåer i förbundet, kommer vi att göra framsteg! Om 4 år har vi förbättrat våra villkor och förutsättningar att hålla ett helt yrkesliv.

En personlig sak om mig

Nybliven mormor som tycker om att väva trasmattor och lufsa i skogen. Mitt motto är "ingenting är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid".