Många medlemmar på tankeväckande föreläsning

Civilkurage, medmänsklighet, jämställdhet och feminism var tema på Linnéa Claesons föreläsning. Närmare 300 medlemmar kom för att lyssna.

Människorättsaktivist och feminist

I samarbete med TCO bjöd Vårdförbundet in Linnéa Claeson att föreläsa i anslutning till 8 mars, Internationella kvinnodagen. Linnéa vill dock poängtera att kampen för jämlikhet inte är en endagsföreteelse utan en ständigt pågående kamp. Linnéa kallar sig för människorättsaktivist, feminist och samhällsdebattör men hon är också blivande jurist och uppskattad talare som vann priset Årets Talare 2018. På sitt Instagramkonto, Assholesonline, visar hon upp och bemöter med humor det hat som riktas mot henne.

Viktigt att stå upp för varandra

Hennes färgglada hår lyser upp den ljusdämpade Tegelsalen på Torn1 i Linköping. Linnéa talar om att stå upp för varandra, om hur vi talar om varandra och vikten av att inte låta den som uttalar sig eller beter sig fördömande eller rasistiskt stå helt oemotsagd. Om hur normer kan ändras genom att vi uttalar vår åsikt när vi ser orättvisa, ojämlikhet, rasism och förtryck. Hon talar om att alla, både män och kvinnor, tjänar på om fler agerar som, inte bara kallar sig, feminister. Hon berättar också om hat och hot som hon får utstå för att hon står upp mot det hon tycker är fel.

Publiken involveras genom korta diskussioner med stolsgrannen och handuppräckning för väcka tankar kring olika situationer och företeelser. Hur kommer det sig exempelvis att våldtäkter kan genomföras i ett festivalhav med tusentals människor omkring eller på en fullsatt buss?

Uppskattat och tankeväckande

Hennes berättelser är gripande, tankeväckande och stundtals närmast osannolika. Efter föreläsningen är kön lång för att prata, tacka, krama och ta en "selfie" med Linnéa. Det är uppenbart att många uppskattar hennes röst och kamp och den föreläsning som lämnade både en klump i magen såväl som hopp om att vi tillsammans kan skapa en mer tolerant och jämlik värld för alla.