Corona och Vårdförbundets verksamhet i Östergötland

Vårdförbundets verksamhet i Östergötland påverkas av rådande situation. Här får du mer information om det och kan också läsa var du kan hålla dig uppdaterad på läget.

Inställda aktiviteter

Vårdförbundets medlemmar gör alltid ett otroligt viktigt jobb varje dag. I dagsläget är det prioriterat att vi alla håller oss friska utifrån vårt samhällsansvar. Vårdförbundet tar sitt ansvar i detta och har på grund av nya restriktioner från Regionen och en rad myndigheter och regeringen valt att ställa in en rad planerade aktiviteter i Östergötland framöver. Vi tar en dag i taget och en vecka i taget och följer senaste nytt precis som alla andra när vi fattar beslut. Är du anmäld till en aktivitet som blir inställd kommer du att få ett mail om detta.

Vi prioriterar möten som gäller lön samt samverkansmöten i verksamheterna. Men vi gör en bedömning dagligen om vad vi prioriterar.

Här finns mer information

På Vårdförbundets webb finns samlad information om Corona att läsa och bland annat Frågor och Svar som uppdateras löpande.

Som medlem har du alltid möjlighet att kontakta Vårdförbundet med dina frågor via Vårdförbundet Direkt 0771-420420, eller via webben. Du kan även kontakta någon av oss lokala förtroendevalda.

Vi vill uppmana samtliga medlemmar att hålla sig informerade via sin arbetsgivare och dess interna kommunikationskanaler.

Några punkter om ditt arbete

• Som medarbetare har du rätt att utföra ditt arbete tryggt, säkert och riskfritt för patienter och medarbetare.
  • Arbetsgivaren ska vidta åtgärder som förhindrar att våra yrkesgrupper och vårdens personal riskerar sin hälsa.
  • Du har rätt till personlig skyddsutrustning tillhandahållen av arbetsgivaren.
  • De arbetsuppgifter du utför ska du ha fått utbildning och introduktion för att utföra och de uppgifterna har du ett ansvar för att utföra på ett korrekt och säkert sätt enligt de rutiner och riktlinjer som finns.
  • Du har rätt att få hjälp av din arbetsgivare med att prioritera om det är för många uppgifter som inte är rimliga att kunna genomföra.
  • Skriv avvikelser för tillbud och risker.

Har du frågor tveka inte att kontakta oss! Vi finns för dig!