Aktuellt i Östergötland

• Många medlemmar sitter och räcker upp sin röstsedel.

Dags för nyval - nominera dig själv eller någon annan!

Ta chansen att nominera dig själv eller någon annan medlem till årsmötet den 29 september. Det ska väljas ny avdelningsstyrelse, valberedning och kongressombud till avdelning Östergötland.

• Illustrerad bild över fyra medlemmar varav en nyvald förtroendevald

Vem är nästa förtroendevalda på just din arbetsplats?

Vi behöver bli fler förtroendevalda som är med och förbättrar våra verksamheter. När krisen är ett faktum på många arbetsplatser, kan en förtroendevald vara vägen framåt. Men även arbetsplatser som är välfungerande gynnas av att ha en förtroendevald på plats. Det finns alltid verksamhetsnära frågor som kan drivas och områden som kan förbättras.

• Sångerskan Linda Bengzing står lutad mot en orange bakgrundsvägg

Årsmöte och 40 årsjubileum

Den 29 september är det dags för årets två stora händelser! Vi slår ihop det till en enda stor tillställning på Trappan vid Campus i Norrköping och vi startar redan på eftermiddagen med intressanta föreläsningar. Fokus på dessa är karriär. Ni kommer få höra medlemmars historier om spännande karriärer utifrån olika yrkesroller.

• En lång tom korridor. Längst bort i korridoren åker en anställd spark.

Arbetsliv – information inför sommaren

Det vore så skönt att kunna skriva att sommaren ser bra ut, att vården är tillräckligt bemannad, med rätt kompetens och att medlemmarna i Vårdförbundet kommer få ut välbehövlig, intjänad och lagstadgad semester… men ack nej.

• En dator, en mobil och ett block där en person är på väg att skriva något

Skriv en motion till avdelning Östergötlands årsmöte

Vill du påverka vad Vårdförbundet ska jobba med? Skicka in en motion till avdelning Östergötlands årsmöte den 29 september. Senast 15 augusti behöver vi få in din motion.

• Grattis står att läsa mot en blå bakgrund med provtagningstillbehör

Grattis på yrkesdagen till dig som är biomedicinsk analytiker

15 april är den internationella yrkesdagen för biomedicinska analytiker. Vi i avdelning Östergötland vill gratulera dig och alla våra andra medlemmar på yrkesdagen.

• Människor i färglda kläder och peruker har samlats och bär Prideplakat

Pride i Norrköping

Lördagen den 6 maj är det dags för Pride i Norrköping. Vårdförbundet deltar självklart och vi hoppas att många medlemmar vill gå med oss!

• Ett hus i närbild, i bakgrunden ser vi grönska och andra hus

Besök i Lesotho som en del av Vårdförbundets pågående projekt

Representanter för Vårdförbundet är nu nere i Lesotho i södra Afrika. Vårt engagemang bidrar till det förebyggande arbetet av hiv/aids och tuberkulos.

• En mängd människor sitter samlade och omröstning pågår

Dags för nyval - nominera dig själv eller någon annan!

”Rätten och möjligheten till delaktighet och medskapande i Vårdförbundet är vår styrka.” ur Vårdförbundets stadga.

• Flicka som skriver

Insamling till förmån för Girl Child Education Fund

I samband med Internationella kvinnodagen 8 mars vill vi särskilt uppmärksamma flickors rätt till utbildning. Därför startar vi i Östergötland en Swish-insamling som pågår under hela mars månad.