Aktuellt i Östergötland

• En man i svarta kläder står vid ett bord framme vid en whiteboard och visar en presentation. På filmduken visas en bild av Norrköpings industrilandskap och texten

Lukas berörde skolsköterskor

Temat under årets skolsköterskedagar var HBTQ och deltagarna bjöds på föreläsning av Lukas Svärd. Många var berörda av hans berättelse om hur han gått från kvinna till man.

• 1 kvinna med långt ljust hår och 1 kvinna med mörkt uppsatt hår står framför Vårdförbundsflagga och håller i varsin blombukett och i stipendiet som är värt 2500 kr vardera

Glada vinnare av stipendiet för bästa C-uppsats 2017

Vid årsmötet i september delades årets stipendium till bästa C-uppsats ut. Prissumman på totalt 5000 kr delas mellan Wictoria Karlsson och Amanda Suu för deras uppsats "Sjuksköterskans roll i att uppmärksamma och stödja patienter med hetsätningsstörning "

• Bild på kvinnlig sjuksköterska som står vid en dator och tittar in i kameran

En bubblare på Vårdgalan

Ett personcentrerat förhållningssätt och en digital hälsodagbok har förbättrat hälsan och minskat antalet stick och polikliniska besök för personer med immunbrist vid Infektionskliniken i Linköping. Kvinnan bakom detta är Ramona Fust som nu utnämnts till bubblare för Vårdförbundspriset 2017

• Illustrerad bild över fyra medlemmar varav en nyvald förtroendevald

Uppdragets mandattid löper ut, hög tid för om/nyval!

Uppdraget som förtroendevald gick för de flesta ut 2017-09-30. Om val ännu inte hållits på din arbetsplats är det hög tid att göra det så att ni inte står utan möjligheten att påverka. Vi behöver bli fler förtroendevalda som är med och förbättrar våra verksamheter!

• En kvinna blickar in i kameran

Stolt nyvald ordförande

Stort tack för förtroendet att leda Vårdförbundet avdelning Östergötland!

• Ett händelserikt årsmöte är till ända

Den 29 september var det dags för årsmöte i avdelning Östergötland. I samband med detta bjöds också på inspirerande karriärföreläsningar och stor fest med mat och underhållning för att fira att Vårdförbundet fyller 40 år! Tack till alla er som kom!

• Ett stort antal medlemmar sitter samlade och håller upp sina röstkort

Förändringar i valberedningens förslag inför årsmötet

Valberedningens förslag till posten som avdelningsordförande, Helena Eriksson, har återtagit sin kandidatur till förtroendeuppdrag. Orsaken är att hon fått en ny tjänst och kommer börja arbeta som förbundsombudsman på Vårdförbundet Avd. Östergötland/Enhet Sydost. Valberedningens nya förslag till ordförande är Emma Klingvall som tidigare var nominerad till styrelseledamot. Istället för Emma föreslår valberedningen Monica Jonsson till styrelseledamot.

• En kvinna som sitter vid sitt skrivbord och går igenom dokumentation

Skolsköterska - kom på en inspirerande heldag

Du som är skolsköterska bjuds in till en heldag fylld av viktiga samtal, gemensam lunch och en inspirerande föreläsning.

• Ett gäng människor står samlade med färglada kläder och peruker, de bär på prideplakat.

Regnbågsparad 30 september - kom med!

Vecka 39 anordnas Linköpings regnbågsvecka och på lördag den 30 september går vi i Vårdförbundet med i Regnbågsparaden. Kom och gå med oss!

• Valberedningens förslag till årsmötet 2017

Ta del av valberedningens förslag till styrelse och kongressombud. Kongressombuden, såväl ordinarie som ersättare, är angivna i den ordning som valberedningen föreslår att de ska träda in, i det fall avdelningen får fler eller färre ombud än 9, vilket var föregående periods antal.