Aktuellt i Östergötland

• Pride i Linköping den 1 oktober

Vårdförbundet deltar i årets Regnbågsparad i Linköping den 1 oktober.

• Nyutbildade förtroendevalda på arbetsplatsen

Under den gångna veckan utbildades 16 förtroendevalda från avdelning Jönköping, Kalmar, Kronoberg och Östergötland.

• Personcentrerad vård och utvärdering av årets löneprocess

Även denna sommar har vi översköljts med nyheter om personalbristen i vården. Inslagen har bland annat handlat om ohållbar arbetsmiljö, stora patientflöden och uppsägningar. Jag uppmanar dig till att tillsammans med dina arbetskamrater och din chef utvärdera sommaren som har varit och redan nu börja planera inför nästa sommar.

• Årsmöte 2016 avdelning Östergötland

Äntligen årsmöte! Inspirationseftermiddag med fokus på karriär och framtid! Torsdagen den 29 september är du som medlem välkommen att delta på årets event! Kom till en inspirerande eftermiddag/kväll på Elite Stora Hotellet i Linköping och ta även chansen att påverka avdelningens verksamhet för 2017. Vi fattar viktiga beslut, får inspiration och äter gott med underhållning i världsklass.

• Manifestation 4 september, ”Slut på rean - en annan vård är möjlig”

Vi vill göra alla Vårdförbundets medlemmar i avdelning Östergötland medvetna om den manifestation som planeras den 4 september.

• Grattis till examen!

Du har valt världens roligaste yrke och kan se fram emot år av utveckling och spännande utmaningar. Vården är en kunskapstät bransch med många möjligheter till karriärval. Att jobba för att människor ska uppnå hälsa ger mycket glädje.

• ny styrelse för Lesotho Nurses Association (LNA) samt VF representanter

Ny styrelse, nya tag!

Äntligen hade en ny styrelse för Lesotho Nurses Association (LNA) valts på ett välbesökt extra årsmöte. Projektet i Lesotho är ett internationellt samverkansprojekt mellan Vårdförbundet, International Council of Nurses, ICN och Lesotho Nurses Association, LNA.

• Medlemsinformation inför sommaren!

Jag bläddrar bland gamla tidningsurklipp och möts av samma slags rubriker som i dagens tidningar: ”Kris i vården”, "Stor brist på sjuksköterskor i sommar" och ”När har vi nått botten inom hälso- och sjukvården?” Är det här vår framtid?

• Tre kvinnor sitter ner och samtalar.

Höstens grundutbildningar är här!

Nu kan du anmäla dig till höstens grundutbildningar. I Aktiviteter och utbildningar söker du grundutbildning för just din avdelning.

• Bild på en grupp biomedicinska analytiker

Internationella biomedicinska analytiker dagen 15 april

I fredags uppvaktade vi biomedicinska analytiker på deras professionsdag och vi mötte många glada medlemmar och studenter runt om i vårt län.