Hej medlemmar i Vårdförbundet avdelning Norrbotten!

Snart kan vi börja summera 2019 och ta nya tag mot 2020!

Summerar ett intensivt år med en stor avtalsrörelse inom den sektor där vi har flest medlemmar i dagsläget - region- och kommunanställda.

Vi har ett nytt löneavtal efter avtalsrörelsen som vill åstadkomma en lönespridning genom att kunna premiera de som är särskilt yrkesskickliga.

Vilka är då dessa? Enkelt. De erfarna, som besitter en hög formell och reell kompetens och som är ryggraden på arbetsplatsen - den kollegan man vänder sig till för råd och stöd.

En relativt stor grupp som funnits redan innan begreppet särskilt yrkesskicklig befästes i skrift i ett löneavtal. Inget nytt. Men nu vill löneavtalet särskilt uppmärksamma detta genom att koppla ihop lång yrkeserfarenhet och kompetens - för att på så sätt öka takten på vår löneutveckling. Vi ligger fortfarande långt efter likvärdigt akademiska yrken inom mer manligt dominerade branscher, vilket inte är ok.

Resultat i Norrbotten sett till lönerevision 2019?

Siffror som vi tagit del av visar följande:

Region Norrbottens snitt: 2,73 %
Högsta snitt Piteå kommun: 7,7 %
Lägsta snitt Pajala kommun: 2,07 %
Snitt kommuner: 3,65

Som ni ser varierar siffrorna kraftigt trots att det fortfarande handlar om exakt samma löneavtal. Det betyder att det finns arbetsgivare i Norrbotten samt i övriga Sverige som ser möjligheter i att påbörja resan mot mer jämställda löner och öka lönespridningen. Vi vill att fler arbetsgivare ser möjligheterna i löneavtalet och säkrar upp att få behålla sin befintliga personal, men också i andra änden - säkra upp patientsäkerheten!

För medlemmar anställda utanför region- och kommunsektorn, så driver vi, vid möten med arbetsgivaren, samma lönepolitik. Som fackförbund är vi till för alla medlemmar, oavsett arbetsgivare, yrkesgrupp eller titel. Att känna medlemsvärde är viktigt - oavsett vad det innebär för just mig som medlem.

En jul- och nyårshelg väntar runt hörnet. För en del innebär det i år en lång ledighet, men en del av oss behöver arbeta även då. Här ser ni vilka OB-ersättningar som ni har rätt till enligt kollektivavtalet, beroende på var ni har er anställning:

OB-ersättningar under jul- nyårs- och trettonhelg

Blir ni beordrade att arbeta, tänk på detta.

Vi har blivit alltmer rörliga på arbetsmarknaden. Det gör att vi byter jobb oftare. Det finns en ny, bra guide till dig som ska signera ett nytt anställningsavtal - saker att ha koll på:

Hallå, innan du skriver på

Glöm inte att kontrollera att du har rätt kontaktuppgifter registrerade hos Vårdförbundet. Det gör du enklast genom att logga in med BankID via www.vardforbundet.se. Då missar du inte viktig information via mailutskick.

Vi har olika medlemsaktiviteter som vi lägger ut under Aktiviteter och utbildningar på hemsidan. Gå in regelbundet och kolla så du inte missar något av intresse!

Vi har i styrelsen avdelning Norrbotten mött upp medlemmar runtom i länet när ni önskat möta oss. Vi vill gärna att ni fortsätter att höra av er, så kommer vi ut till er arbetsplats.

Önskar Er en God Jul och Ett Gott Nytt 2020 - vi ses!

Camilla Eriksson Sundberg

Ordförande avdelning Norrbotten