Hej alla medlemmar!

Det händer mycket nu, både för alla oss medlemmar ute i verksamheterna och i Vårdförbundet, då vårt centrala löneavtal med SKL och Sobona är uppsagt.

Med anledning av det, men det är även av vikt överlag, behöver vi ha bra och tydlig kommunikation med varandra. Jag uppmanar er alla därför att se till att ni har rätt kontaktuppgifter registrerade hos oss. Logga in på vår hemsida och ändra dina uppgifter under ”Mina sidor”. Vårdförbundet Direkt kan också hjälpa dig. Du når Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420 vardagar mellan kl. 08.00 och 18.00. Du kan också höra av dig till oss på info.norrbotten@vardforbundet.se så hjälper vi dig!

I dessa tider är det viktigare än någonsin att vi är många förtroendevalda. Saknar ni förtroendevald på din arbetsplats? Har du en kollega som du gärna skulle se som just förtroendevald eller vill du själv engagera dig? Jag kan lova dig att det är ett fantastiskt uppdrag som ger dig god insyn och möjlighet att påverka arbetsmiljö, arbetstider och professionsfrågor för dig och dina kollegor. Kontakta oss så får du veta mer.

Inför efterlängtad sommarsemester kan du tänka på att semester och föräldraledighet inte tar ut varandra. Du kan alltså ta ut både och under sommaren om du vill. Kom ihåg att anmäla din föräldraledighet i god tid. Om du är anställd i region eller kommun ska du anmäla din föräldraledighet senast tre månader i förväg, annars gäller ofta två månader i förväg. Det finns dock ingen lag eller avtal som säger att du har rätt till semester och föräldraledighet i anslutning till varandra.

Just nu besöker vi många sjukhus i länet för att få träffa er medlemmar och diskutera avtalsrörelsen tillsammans och ge er möjligheten att ställa frågor. Ingen anmälan krävs, det är bara att dyka upp när det passar!

Gällivare sjukhus

Torsdag 21 mars, kl. 10.00-12.00

Lokal: Sjaunja vid Vårdförbundets expedition, plan 5.

Sunderby sjukhus

Torsdag 21 mars, kl. 10.30-13.00

Måndag 25 mars, kl. 10.30-13.00

Lokal: Konferenscentrum

Piteå sjukhus

Tisdag 26 mars, kl. 10.30-13.00

Lokal: Häggen

Vill du och dina kollegor få besök på er arbetsplats – hör av er till oss – så kommer vi gärna ut och träffar er!

Slutligen vill jag uppmuntra er till att delta i vår tävling som du kan läsa mer om längre ner i brevet.

Varma hälsningar

Camilla Eriksson Sundberg, ordförande avdelning Norrbotten

Avtalsrörelsen 2019

Nu är vi inne i den största avtalsrörelsen på åtta år, bland annat med lönekrav på 10 000 kronor mer i månaden till särskilt yrkesskickliga.

Avtalsrörelsen 2019
Följ förhandlingarna i Avtalsbloggen

De centrala förhandlingarna med SKL och Sobona är i full gång. Vi har hittills pratat mycket om Vårdförbundets fyra yrkanden och varför de är avgörande både för våra medlemmar och för bemanningssituationen i vården.

Följ förhandlingarna i Avtalsbloggen
Tävling!

Var med i vår tävling genom att svara på tre frågor! Svaren finns att hitta på hemsidan. Senast den 3 april vill vi ha ditt svar.

Delta i tävlingen
Chefsträff i Kiruna

För dig som är chef eller ledare anordnar vi en chefslunch i Kiruna torsdag den 28 mars. Vi bjuder på lunch och berättar mer om Vårdförbundets nya chefsorganisation.

Läs mer och anmäl dig här
After Vård

Nu kör vi igång med våra populära After Vård-träffar där vi ses över en trevlig middag! Först ut är Kalix den 29 mars. Vi besöker fler orter senare under året, så håll utkik!

Läs mer och anmäl dig här
Nominera till Vårdförbundspriset, Årets vårdchef och Årets studenthandledare 2019

Vi vill belöna de som skapar en bättre och mer jämlik hälso- och sjukvård för patienter, en sundare arbetsmiljö för personalen och inspirerande handledarskap för vårdstudenter.

Skicka in din nominering senast den 15 april
Semestra i Italien

Som medlem i Vårdförbundet har du möjlighet att bo billigt på semesteranläggningen Riva del Sole i vackra Toscana. Ta chansen att vila upp dig i naturskön miljö och besök spännande italienska utflyktsmål!

Semestra i Italien
Rabatt på tågresor med SJ

Fram till den 30 juni 2019 får du 15 procent rabatt på tågresor med SJ. Därefter har du upp till 10 procent rabatt året ut.

Använd din medlemsrabatt på SJ!
Rabatt på träning hos Actic

Som medlem i Vårdförbundet får du 20 procent rabatt på träning hos Actic och 10 procent årsbonus på sport- och friluftsartiklar på Alewalds.

Få 20 % rabatt hos Actic!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga