Hej på er förtroendevalda!

För er som är kommun- eller regionanställda är det mycket på gång nu. Självklart beror det på vår avtalsrörelse med SKL (Sveriges kommuner och landsting) – den största på åtta år!

Vi yrkar bland annat på att spräcka löneglastaket med en lönesatsning på 10 000 kr mer per månad till cirka en fjärdedel av Vårdförbundets medlemmar inom SKL-området. Det är ett första steg mot en nödvändig lönespridning och en injektion för att snabbare lyckas med detta. Klicka på länken nedan för att läsa yrkandena i sin helhet.

Vårdförbundets 4 yrkanden

Vi i avdelning Norrbottens styrelse möter er gärna för att prata om villkorsfrågor i stort, men naturligtvis även för att resonera kring våra yrkanden och hur vi samlar kraft tillsammans i avtalsrörelsen. Hör av er till oss så kommer vi mer än gärna till er arbetsplats!

Här finns en bra folder om våra huvudyrkanden att printa ut och lämna ut och sprida till era medlemmar på arbetsplatsen:

Hög tid för jämställda och hälsosamma villkor i vården

Det är viktigt att ni som förtroendevalda och era medlemmar har rätt uppgifter i vårt medlemsregister (e-post, telefonnummer, arbetsgivare, arbetsplats m.m.), så att vi kan nå er med aktuell information, nyheter och material. Logga in på hemsidan och uppdatera uppgifterna under Mina sidor. Det går också bra att ringa Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420 eller maila oss på info.norrbotten@vardforbundet.se

Som vi tidigare informerat om så kan er chef inte genomföra ett lönesamtal med er där kronor och ören nämns. En ny lön erhålls först när vi är överens på central nivå och vi har ett nytt löneavtal.

Ni som är förtroendevalda inom regionen kommer snart genomföra en kvalitetssäkring av att ni har med alla medlemmar på er arbetsplats – inför den kommande löneavstämningen, som vi i dagsläget inte vet när den blir av på grund av att vi är mitt i en avtalsrörelse med uppsagda avtal. Mer info om rutin kring hur ni kvalitetssäkrar medlemslistorna kommer till er i ett separat utskick.

Ytterligare en sak som jag vill påminna om är er viktiga roll vid rekrytering av enhetschefer på er arbetsplats. Ni ska med era kontaktuppgifter stå med på aktuell annons som Vårdförbundets representant och därmed även godkänna annonsens innehåll.

Ni ska även ges möjlighet till delaktighet vid urvalet av kandidater för aktuell chefstjänst och att kunna deltaga vid intervjutillfällena. Har ni inte möjlighet att närvara vid intervjutillfällena, meddela detta till er kontaktperson i styrelsen. Vi vet att rekryteringsrutinerna varierar från HR:s sida, men bara hör av er om ni undrar över något.

Vägen är framåt – nu kör vi!

Camilla Eriksson Sundberg
Ordförande avdelning Norrbotten