Stå upp för aborträtten på fredag!

Nu på fredag den 28 september är det aborträttens dag och det vill vi uppmärksamma. Ta en bild, dela den i sociala medier och lägg till taggen #ståuppföraborträtten.

Aborträtten har blivit ifrågasatt på senare tid, därför vill Vårdförbundet lyfta aborträttens betydelse för kvinnors hälsa. Vi är med och uppmärksammar aborträttens dag, en dag som också uppmärksammas i andra länder - den 28 september.

Läsmer  om kampanjen på RFSUs sida Stå upp för aborträtten

Åsa Mörner, barnmorska, sjuksköterska och förbundsstyrelseledamot skriver i ett blogginlägg: "Vi har kommit långt i Sverige när det handlar om kvinnohälsa. Tidigare generationer har kämpat och stridit för att vi ska nå dit vi är idag. Den samlade expertisen är enad och forskningen är tydlig: Den lagstiftning vi har idag är korrekt ur alla synvinklar."

Läs hela blogginlägget om aborträtten.

Visa ditt engagemang i sociala medier

Vi vill stå upp för aborträtten tillsammans med dig. Så här gör du för att visa ditt engagemang:

1. Ta en bild själv eller be någon fota dig kollega och visa att du står upp för aborträtten. Bilden får gärna vara tagen på en oväntad plats. Nedan ser du exempel på bild.
  2. Ladda upp bilden i sociala medier och skriv varför du står upp för aborträtten.
  3. Lägg till taggen #ståuppföraborträtten.
  4. Lägg ut i dina sociala kanaler den 28 september.

Då visar vi att vi är många och starka på aborträttens dag!

Jenny Olsson, Västerbottens avdelningsordförande

Läs gärna Jennys blogginlägg om aborträtt som hon skrev förra året.