Ordförande har ordet

En tuff vår på många sätt. Corona kom till länet. En vår där vi som fackförbund reagerat och agerat för medlemmars villkor och där våra skyddsombud haft en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. En vår där vi hanterat snabba arbetsgivarbeslut och där riskbedömningar genomförts i efterhand.

Otaliga förhandlingar som avslutats i oenighet i en omfattning jag aldrig tidigare varit med om. Fått följa flertalet medlemmars enorma vilja att hjälpa med sin ovärderliga kompetens i dessa pandemitider. En vilja som visat sig i form av byte av arbetsorter, nya arbetsuppgifter, nya kollegor har bildat nya team, fasta scheman med 12,5-timmarspass. En del medlemmar fick med kort varsel indragna beviljade semestrar under april månad och blev kvar inom verksamhetens väggar – för patienternas skull. Denna  goda vilja har under coronavåren inte belönats i den omfattning vi krävt – visst, ryggdunk, beröm och applåder – men inte i form av kompensation i pengar eller andra förmåner.

Nu. Corona fortsätter att härja. Vi ser att människor börjar slappna av i den sociala distanseringen. Det gör oss oroliga. Vi VET att ett slappt förhållningssätt till myndigheternas rekommendationer resulterar i fler svårt sjuka patienter som kräver avancerad intensivvård och hamnar i en sjukhussäng. Vi vet också att det då kommer krävas enorma insatser från oss medlemmar. Coronavården är resurskrävande och gör att vi onekligen kommer involveras i den vårdkedjan.

Semestertider. I år har många fått vänta på besked om att få vila och återhämtning med sina nära och kära. Vi får signaler om att de flesta fått första semesterperioden beviljad – bra – men ännu inte besked om de senare semesterperioderna. En sammanhängande vila på fyra veckor juni-augusti är en självklarhet utan tacksamhet.

Digitala mötesplatser. Vi har varit tvungna att styra om majoriteten av alla fysiska möten till digitala sammankomster. Så fort restriktionerna släpper vill vi träffas fysiskt och besöka just er arbetsplats om ni önskar. Det ger betydligt mer energi att få ses IRL än via dator och telefon.

Framöver. Allt som skett nu under coronapandemin vill vi inte ska bli en norm framöver. En norm där arbetsgivaren kan dra in beviljade ledigheter med kort varsel, där jag som anställd förflyttas hejvilt runtom i länet, där jag som anställd känner en oro inför nya arbetsuppgifter utan att få gehör från arbetsgivaren. Vi hade redan innan corona brist på kollegor på våra arbetsplatser och framöver behöver arbetsgivaren premiera och värdera oss rätt för att vinna kampen om vår kompetens. Det är vår arbetsmarknad.

Kommunerna har rapporterat ett lugnare läge för våra medlemmar. Semestrar är beviljade. Även i årets nya löner ser vi att procentsatserna är högre än hos andra arbetsgivare utanför kommunerna. Ett bra sätt att visa uppskattning – genom en vettig och långsiktig positiv löneutveckling.

Privata vårdföretag. De har stöttat regionen med sin egen personal samt i vissa fall fått korttidspermittera sina anställda. Återgången till ordinarie verksamhet planeras även här så fort coronaläget stabiliseras.

Om ni under sommaren behöver stöd från oss – då ringer ni Vårdförbundet Direkt – så tar vi löpande hand om det som kommer till avdelning Norrbotten: 0771-420 420.

Önskar er en skön sommar med ledighet och härligt häng med nära och kära – ta hand om er på bästa sätt och tack för att just du är medlem – facket är viktigare än någonsin!

Fackliga hälsningar

Camilla Eriksson Sundberg