Hej kära medlem i Vårdförbundet avdelning Kalmar län!

Sommaren står i full blom och så även funderingarna kring hur vården ska ro iland ännu en sommar.

Hur kan vi hantera sommaren?

En del saker vet vi, som att det efter sommaren åter kommer att bli debatt kring hur sommaren varit och i detta så försöker vi nå en gemensam bild med arbetsgivaren för att utvärdera och planera vidare. I år finns på flera håll riskbedömningar som vi kan utgå från och vi hoppas som alltid att Du kommer att avvikelsehantera både det som har hänt och det som kunde ha hänt när det gäller patientsäkerheten och din/er arbetsmiljö.

Vårdförbundets lösningar på problemen med otillräcklig sommarbemanning är att utifrån verksamhetens mål ha tillräckligt med kompetens året runt. För att nå detta så måste vi både orka och vilja vara kvar. Vi behöver:

• Ökade löner som motsvarar hur värdefulla vi är för personens väg mot hälsa
  • Arbetsmiljö och arbetstider där man kan gå hem när arbetspasset är slut och känna sig nöjd och glad och full av energi till fritid och familj
  • Tillräckligt med kunniga och erfarna kollegor så att vi tillsammans kan ge en god och säker vård, samt utveckla hälso- och sjukvården

Leda med tillit - rapport från Tillitsdelegationen

I dagarna kom Tillitsdelegationens rapport där forskarna har studerat att leda med tillit genom samarbete, kollegialitet och värdegemenskap. I rapporten beskrivs att medarbetare idag i större utsträckning upplever detaljstyrning, stor administrativ börda, psykosocial stress, samt saknar förutsättningar att använda sin kunskap och sitt engagemang för att verkligen hjälpa patienterna. På sidan 84 kan du läsa en fallstudie av landstinget i Kalmar län som Vårdförbundet och Läkarförbundet har varit delaktiga i. Den beskriver en organisation som valt att så tydligt fokusera på utveckling, framgång och positiva exempel.

Tävling! Vinn resa till din yrkesföreningsdag

Vårdförbundet vill på alla sätt stärka yrkesidentitet och yrkeskunskap hos medlemmarna. Nu har du möjlighet att vinna en (1) resa med boende och biljett till någon av yrkesföreningsdagarna som kommer under året.

1. Röntgenveckan, Örebro, 18-21 september.
2. Diagnostikforum, Karolinska universitetssjukhuset, 8-9 oktober.

3. Sjuksköterskedagarna, Stockholm, 20-21 november.

Delta i tävlingen genom att skicka namn, e-postadress, telefonnummer och vilken yrkesföreningsdag du vill delta vid till: info.kalmar@vardforbundet.se Sista dag att delta i utlottningen är den 12 augusti.

Du är livsviktig!

Du är livsviktig för hälso- och sjukvården och det innebär att du har rätt till att få återhämtning i sommar, så att du både orkar och vill vara kvar för patienter och kollegor. Värna din ledighet så mycket du kan.

Det bästa och soligaste under sommar 2018 önskar jag Dig!

Tora Elfversson Dahlström, Avdelningsordförande Vårdförbundet i Kalmar län

tora.elfversson.dahlstrom@vardforbundet.se