Hej förtroendevald i Vårdförbundet!

Har du blivit kallad till löneuppstart? Tänk på att Vårdförbundet har sagt upp löneavtalet med SKL och därför kan ingen gå på löneuppstart förrän det finns ett nytt avtal. Så hur gör du?

Ingen löneuppstart

Meddela arbetsgivaren att du som representant för Vårdförbundet tackar nej till löneuppstart tills vi har ett nytt avtal. Bifoga gärna Vårdförbundets yrkande.

Inga samtal om lön och pengar

Det går inte heller att ha lönesamtal som innehåller siffror eller procent. Det är givetvis möjligt att ha lönesamtal där man samtalar om prestation med mera, men inte pengar. Meddela därför lönesättande chef att de kan ha ett ”prestationssamtal” som handlar om vad medarbetaren har presterat under året som gått, vad man har gjort, vilka arbetsuppgifter man haft o.s.v, men att ingen värdering får göras och inte heller vad detta kan generera i lön d.v.s. inget samtal om pengar!

Löneöversynen görs först när förhandlingarna är klara.

Andra löneförhandlingar som vid t ex nyanställning fungerar såklart som vanligt, detta gäller den årliga löneöversynen.

Med vänliga hälsningar,

Tora Elfversson-Dahlström, ordförande Avd. Kalmar Län