Aktuellt i Vårdförbundet avd. Jönköping

Hej förtroendevald!

Nu är hösten här, även om det fortfarande finns chans till en och annan sensommardag.

Styrelsen hade för cirka en vecka sedan sin första strategidag. Här kommer en kort sammanfattning från denna dag och lite övrig aktuell information.

Påverkan av politiker

Vårdförbundet har under senvåren och sommaren träffat representanter för de olika politiska partierna i regionen för att samtala om vården och våra professioners förutsättningar och villkor. Huvudfokus på dessa träffar har varit att samtala om våra medlemmars karriärmöjligheter, lön och löneutveckling. Vi har tagit fram statistik som visar att våra medlemmar har relativt god löneutveckling fram till cirka 35 års ålder, därefter avtar den. Det visar att arbetsgivaren inte värdesätter utveckling och erfarenhet. Vi menar att om inte vår kunskap och erfarenhet värderas högre så kommer färre att vilja utbilda sig till våra yrken. Höjda löner kan också hjälpa till att locka tillbaka de som lämnat yrket på grund av den låga lönen. Det skulle ge oss fler händer i vården och därmed en bättre arbetsmiljö.

Sommarutvärdering

Vårdförbundet avdelning Jönköping utvärderar hur sommaren varit för medlemmarna. Det gör vi för att kunna ge vår bild av sommaren när arbetsgivaren presenterar sin. Av erfarenhet vet vi att vi ofta har olika uppfattning. Får vi in ett bra underlag från medlemmarna så kan vi även använda det i kontakten med media. Därför har vi skickat frågor om sommaren till er som är förtroendevalda på arbetsplatsen. Har du inte skickat in svaren än så är vi oerhört tacksamma om du gör det. Vi begär även ut övertidssaldo och avvikelserapporter under sommaren från regionen och det vore bra om ni förtroendevalda inom kommunala sektorn gör det samma hos era arbetsgivare.

Status i verksamheten

Under mötet följde styrelsen upp verksamhetsplanen, planerade och gick igenom höstens kommande aktiviteter. Den största och närmast förestående aktiviteten är vårt årsmöte den 27 september. Jag hoppas att så många som möjligt av er förtroendevalda på arbetsplatsen kan komma och att ni tar med er era kollegor. Här är en affisch om årsmötet som ni kan anslå på lämplig ställe på er arbetsplats. Anmäl er innan den 21 september för att garanteras mat.

Den 4 november har vi vår nästa förtroendevaldskonferens. Huvudtema är personcentrarad vård men vi kommer även som vanligt träffas per område för att samtala om det som är aktuellt och viktigt för just för dig.

I maj höll Vårdförbundet sin kongress och nu arbetas det för fullt för att sammanställa alla beslut och få till en verksamhetsplan utifrån dem inför kommande år och kongressperiod. Vårdförbundet avdelning Jönköping har skickat ut en enkät till alla medlemmar som uppgett e-postadress till oss där vi efterfrågar förslag på hur vi kan jobba mot dessa inriktningar. Uppmana gärna medlemmar att svara på enkäten. Svaren som kommer in kommer styrelsen att använda i samband med verksamhetsplaneringen inför 2019.

Det var i stort vad jag hade att informera om för denna gång. Vi ses på årsmötet den 27 september och på förtroendevaldskonferensen den 4 november.

Med vänliga hälsningar,

Eva-Lotta Lager, Ordförande Vårdförbundet avdelning Jönköping