Hej!

På agendan för Vårdförbundet avdelning Jönköpings just nu har vi ett stort och aktuellt ämne vilket är Löneöversyn 2020 men också vår fördjupade analys av löneöversynen 2019. Vidare får vi många frågor om vad som händer med lönesamtalet för löneöversyn 2020 samt frågor om varför arbetsgivaren inte vill ha någon facklig medverkan vid intervjuer till olika tjänstetillsättningar. Här besvarar vi era frågor.

Löneöversyn 2019 – vad blev resultatet?

Vår fördjupade analys av löneöversyn 2019 för Region Jönköpings län visar varken ökad lönespridning eller någon löneutveckling.

Läs mer och se lönespridningen
Löneöversyn 2020 – vad är vi överens om?

Vi har haft överläggningsmöten med arbetsgivaren och kommit överens om några punkter som vi hoppas kan bidra till större utfall i löneöversynen 2020.

Läs om vad vi kommit överens om med arbetsgivaren inför 2020 års löneöversyn
Lönesamtalet

Här beskriver vi hur lönesamtalet ska gå till enligt den överenskommelse vi har med Region Jönköpings län.

Så här ska ditt lönesamtal gå till
Avtalet ger goda förutsättningar - men det är arbetsgivaren som sätter lönen

Vårt gemensamma löneavtal, HÖK19, ger goda förutsättningar för ökad lönespridning. Nu är det upp till arbetsgivaren att infria intentionerna i avtalet.

Därför kan avtalet ge lönespridning
Rekryteringsrutiner avseende facklig medverkan vid intervjuer

Arbetsgivaren har beslutat om att fackförbund inte ska ha rätt att delta vid alla anställningsintervjuer. Detta är ett beslut som Vårdförbundet motsätter sig.

Läs mer om arbetsgivarens beslut
Övrig information

På grund av att mandatperioden gick ut vid årsskiftet för alla förtroendevalda och många arbetsplatser inte ännu har gjort omval/nyval av förtroendevald på arbetsplatsen går detta nyhetsbrev ut till alla medlemmar så att alla kan få information. Här vill jag passa på att flagga för att ni skyndsamt väljer en förtroendevald om ni inte har någon på din arbetsplats.

Har du frågor eller undrar över något kontaktar du:

• din förtroendevald på arbetsplatsen
  • ring TGF (tillgänglig förtroendevald) vardagar kl 08:00-16:00 på 036 - 30 64 41
  • du kan också ringa Vårdförbundet Direkt vardagar kl 08:00-18:00 på 0771 - 420 420

Iréne Sjövall Sanned, ordförande Vårdförbundet avd. Jönköping

Vårdförbundet Direkt