Aktuellt i avtalsrörelsen

Vad vill Vårdförbundet och vad vill arbetsgivaren? Hur kan du hjälpa till för att stötta förhandlarna? Och hur blir det nu med lönesamtalen egentligen?

Det här vill Vårdförbundet och det här vill arbetsgivaren

Som du säkert vet så har vi i Vårdförbundet sagt upp vårt centrala avtal HÖK16, förhandlingarna startade den 16 januari och avtalet löper ut den 31 mars. Vi är mitt inne i en avtalsrörelse och Vårdförbundet förhandlar just nu om det centrala kollektivavtalet med Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Sobona.

Läs mer om vilka yrkanden arbetsgivarsidan SKL och Sobona har och hur vi i Vårdförbundet arbetar lokalt för att stötta i förhandlingarna

Har de lokala politikerna fått munkavle?

Det har kommit signaler från andra avdelningar i Vårdförbundet att SKL gått ut med tydliga direktiv till våra lokala politiker att dessa inte ska tacka ja till våra förtroendevaldas inbjudan till samtal. Får du liknande signaler från dina lokala politiker så hör av dig.

Läs mer om politikernas munkavle

Inga lönesamtal

I föregående nyhetsbrev informerade jag om att vi inte kan ha några lönesamtal, vårt löneavtal är uppsagt, men att cheferna kan ha ett s.k. ”prestationssamtal” som handlar om vad medarbetaren har presterat under året som gått, vad man har gjort, vilka arbetsuppgifter man haft o.s.v. Men från arbetsgivarhåll har det varit lite si och så hur man efterföljt detta.

Läs mer om vad som gäller om lönesamtal och hur arbetsgivaren ska hantera detta

Förtroendevalddag i Vrigstad 14 maj

Kom och träffa andra förtroendevalda för nätverkande och kunskapspåyllnad.Vi pratar bland annat arbetstid, kollektivavtal och schemamodeller

Läs mer och anmäl dig senast 7 maj
Vi firar Biomedicinska analytiker-dagen

Biomedicinska analytikers yrkesdag firas den 8,9 och 10 april på våra respektive sjukhus.

Här firas biomedicinska analytikerdagen!
Mer information: Omställningsfond, karensavdrag och sommarinformation

Sök pengar från omställningsfonden i Region Jönköping. Karensdag blev karensavdrag, eller? Förberedelser inför sommaren.

Läs mer här!
Frukostmöten med politiker

Den 16 och 28 maj är det dags att bjuda in våra politiker till frukostmöten för samtal och dialog kring vårdens villkor. Inbjudan till detta kommer separat lite längre fram, men boka in datumen redan nu!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga