Nytt avtal – HÖK 19 och sommaren

Hej alla medlemmar! Denna gång är det ordförande som har ordet.

Sedan våren fram till nu då det helt plötsligt är dags att ta semester för många av oss har det varit en tid med många möten kring avtalsrörelsen som till slut landade i ett avtal - HÖK 19.

Mitt största och som jag tänker viktigaste uppdrag i detta är att vara ett stöd till alla er därute, genom att gå på alla möten arbetsgivaren vill att vi skall närvara på. Det pågår ett enormt fackligt arbete tillsammans med arbetsgivaren i många olika led i organisationen samt möten i olika konstellationer med olika fokus. Om Vårdförbundet inte finns med där, så finns inte vår röst vid arbetsgivarens bord. Vår röst är viktig och efterfrågad. Att föra era rösters talan och då menar jag kollektivets röst i dels förbundet utifrån kongressen men viktigast era åsikter som jag har fått till mig från de olika sammanhang där vi möts. Vi skall höras och synas för våra kunskaper är viktiga för vården därute. Utan oss stannar vården.

Här näst väntar sommaren och semestrar för många, vilket ni är så förtjänta av. Vi har under den senaste månaden varit i tät kontakt med arbetsgivaren gällande planering av era verksamheter inför sommaren. De besked arbetsgivaren gett är att det ser förhållandevis bra ut. Det är rörigt på vissa enheter vissa veckor. Jag hopps det stämmer med er bild också annars måste ni höra av er till oss.

Nu till det som många kanske väntar på, vad händer med avtalet och begreppet särskilt yrkesskicklig? Vi sitter ännu i förhandlingar med arbetsgivaren kring kriterier och hur de skall arbetas med och implementeras ute hos er. Jag vet att ni kommer få information under denna vecka gällande lönesamtal eller som arbetsgivaren valt att kalla det i år, prestationssamtal. Detta samtal är alltså i år samma sak. Vårdförbundet är såklart inte nöjda med det, men om ni har haft ert samtal och fyllt i den mall ni fyller i varje år så kommer årets samtal vara avklarat. Däremot kommer samtalet om särskilt yrkesskicklig att komma i någon form. Hur vet vi i skrivandets stund inte då vi ännu förhandlar om det. ”Rom byggdes inte på en dag” och sättet vi samarbetar på kring avtalet kommer behöva utvecklas de kommande åren. Men avtalet gäller från 1 april.

I sommar har jag semester vecka 29-32 och övriga styrelsen bevakar inkommande ärenden under vissa veckor. Är det så att ni behöver komma i kontakt med oss ring Vårdförbundet Direkt 0771-420 420. Ärendet hamnar hos den som är ansvarig att bevaka ärendena på Gotland och vi hör av oss antigen via telefon eller e-post.

Här under våren har vi haft en mycket uppskattad pizza och bowlingkväll som vi skall försöka göra om till hösten. Roligt att så många ville komma. Vi har också haft en sommarfest på Novi Resort hotell med asiatisk touch på maten och den uppskattade trollkarlen Elias. En underbar kväll det blev.

Save the date - nästa aktivitet är årsmötet som är den 3 oktober. Boka in det i almanackan.

Var rädda om er! Och njut av sommaren!

Hälsningar
Viktoria Vahlgren ordförande avdelning Gotland

Nominera till avdelning Gotlands styrelse

Den 3 oktober kl. 17.00 bjuder avdelning Gotland in till årsmöte på Donners Event. Styrelsen presenterar verksamheten från det gångna året och samlar in önskemål inför kommande verksamhetsår.

Nominera dig eller någon annan!
Vårdförbundet pratar nära vård i Almedalen 2019

Det är viktigt att nu hitta lösningar för att en nära och personcentrerad vård ska bli en självklarhet i vården. Vi bjuder därför in till seminarium i ämnet och håller ett mingel i samma anda under årets Almedalsvecka. Välkommen att delta!

Läs mer om Almedalen
Avtal 2019

Vårdförbundet har slutit ett nytt treårigt centralt avtal för drygt 90 000 medlemmar i region, kommuner och kommunala bolag.

Läs allt om Avtal 2019
Böcker till rabatterat pris

Som medlem i Vårdförbundet får du rabatt på böcker från Bokus, Liber och Studentlitteratur.

Böcker till rabatterat pris
Rabatt på glas och porslin

Svenska Porslins- & Glasvaruhus AB erbjuder dig som medlem i Vårdförbundet 30 procent rabatt på produkter från flera fabrikers kompletta sortiment.

Glas och porslin
Se vår lönestatistik för 2018

Nu kan du hitta den senaste lönestatistiken – för 2018 – i vårt lönestatistikverktyg. Nytt är också att du kan använda verktyget i din mobil eller läsplatta.

Till statistiken

Vårdförbundet Direkt