Aktuellt i Gotland kring sommarsemestrarna

Här hittar aktuell information om vad som gäller för din sommarsemester och Vårdförbundets arbete med det här i rådande pandemi.

Nu mer än någonsin behöver du få semester, vila och återhämtning. Semesterlagen och kollektivavtal gäller även under en pandemi och arbetsgivaren är skyldig att lägga ut semester under semesteråret i enlighet med de regler som gäller. Arbetsgivarna har sedan februari känt till att vi har en pandemi och borde ha startat semesterplaneringen för länge sedan. Trots det, vill kommuner och regioner allt oftare förhandla om avsteg från de lagar och överenskommelser som gäller för sommarsemesterns förläggning.

I samband med lokal samverkan och förhandlingar driver Vårdförbundet alltid att medlemmarna behöver vila och återhämtning - därför ska huvudsemestern i första hand förläggas under sommarperioden juni-augusti och utgöra fyra veckors sammanhängande semester.

På en del enheter på Gotland är dialogerna klara och du har fått semestern beviljad enligt arbetsgivaren.

I övrigt är MBL-förhandlingarna avslutade och slutade i oenighet. Arbetsgivaren ville använda även september som sommarmånad och ambitionen var att i möjligaste mån förlägga fyra veckors sammanhängande semester, men det kunde bli endast tre veckor. Nu har arbetsgivaren backat på september, som inte längre är en aktuell sommarmånad.

Vi vill såklart att du ska få dina fyra veckors sammanhängande ledighet, men förstår samtidigt att det kommer bli svårt. September som sommarmånad har arbetsgivaren backat på men vi har förtydligat att det inte MÅSTE gälla alla, utan bara i verksamheter där det är helt omöjligt att förlägga fyra veckor. Ofta i verksamheter där det är mycket hög belastning.

Arbetsgivaren kommer att gå ut med ett semestererbjudande, ett förslag om ersättning för att flytta en veckas semester som kommer att räknas som huvudsemestervecka. Flyttas den till september blir ersättningen 10 000 kronor och skjuts den upp ytterligare ökar ersättningen till 12 000 kronor.

Vill du veta mer - kontakta din arbetsgivare eller oss på Vårdförbundet Gotland.

Läs mer - Vilka regler gäller och hur kan Vårdförbundet och jag själv påverka?

Var rädd om dig - Du är viktig!