På gång i Gävleborg

Hej medlemmar!

Här kommer lite info och nyheter kring vad som hänt och ska hända inom Vårdförbundet Gävleborg i höst! Det har varit några intensiva veckor med årsmöte och verksamhetsplanering, och mycket spännande att tag i inför 2019!

De nya kongressbesluten stakar ut en riktning för förbundet med fokus på medlemsrekrytering och arbete med klassiskt fackliga frågor – lön, villkor, arbetsmiljö!

Hur detta ska se ut i Gävleborg arbetas det för fullt kring. En sak är säker, här är vi alla viktiga!
/Styrelsen

Var har hänt sedan sist

14 oktober höll Vårdförbundet Gävleborg årsmöte på Scandic i Bollnäs. Mötet leddes av nationella kanslichefen Anders Printz. Styrelsen redovisade året som gått och Anders höll en presentation om förbundets riktning efter vårens kongress. Avslutningsvis höll inspiratören Atle Johansen en uppskattad föreläsning fylld av skratt, kloka ord och kärlek. Vi delade även ut stipendium till en intressant D-uppsats om samarbetet mellan kommun och primärvård när en patient ska skrivas ut från slutenvården. Skriver du uppsats på C- eller D-nivå? Kom ihåg att ansöka om stipendium till nästa årsmöte! Tack för ett bra årsmöte!

Läs mer om ansökan till stipendium
Verksamhetsplanering 2019

17-19 oktober var styrelsen på Järvsöbaden och verksamhetsplanerade för 2019. Vi hade med oss den nationella medlemsenkäten, vår lokala enkät och nya strategiska mål och riktlinjer från kongressen som underlag. Det hela landade i en medlemsfokuserad plan för 2019 med många spännande aktiviteter – håll utkik!

Läs avdelning Gävleborgs enkätsvar
Titta in hos oss

Under v.40 hade vi aktiviteter i Gävle, Hudiksvall och Bollnäs för våra förtroendevalda. Vi körde en Titta in hos oss-variant där vi diskuterade olika aktuella funderingar, och avslutade med after work. Tack för trevliga träffar!

Vad har Vårdförbundet på gång

Dags för biovecka! Under v.47 bjuder vi medlemmar på bio i Gävle, Hudiksvall och Bollnäs. Anmälan i Aktivitetsportalen öppnar 1 november. I år blir det Lorrygängets nya film Lyrro! Du får såklart även ta del av aktuell information från Vårdförbundet Gävleborg innan filmen börjar. Välkomna!

Luciatider med Vårdförbundet

Den 13 december finns vi på plats på sjukhusen i Gävle, Hudiksvall och Bollnäs för lite luciamingel och medlemsrekrytering. Mer info kommer! Kom även ihåg att kampanjen med 3 månaders gratis medlemskap gäller hela november ut.

Löneuppstart

Nu börjar det dra ihop sig till löneuppstart hos arbetsgivarna, och vi jobbar för fullt med att formulera Vårdförbundets yrkanden inför årets process. Vi kommer fortsätta fokusera på lönespridning, livslön och karriärvägar i samtalen med arbetsgivare.

Visste du att…

Det är arbetsgivaren och inte Vårdförbundet som sätter din lön. Vi är däremot med på central nivå när löneprocessen startas upp. Där lämnar vi våra yrkanden till arbetsgivaren och för dialog kring processen i stort. Hos vissa arbetsgivare sköts detta av förtroendevald. Hur fungerar det hos dig?

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga