För dig som är kongressombud

På den här sidan samlar vi all information till dig som är kongressombud. Kika alltid här så kommer du att hitta de senaste uppdateringarna.

Är du nyfiken på vilka nomineringar som har kommit in?

Klicka här för att se alla nomineringar som hittills kommit in

Vad roligt att du har blivit vald till kongressombud på Vårdförbundets kongress 2022. Du har fått ett hedersamt uppdrag som innebär att du representerar medlemmarna i din avdelning.

Att vara kongressombud innebär en del engagemang inför, under och efter kongressen. Vi hoppas att du kommer att tycka att det är både lärorikt och roligt.

Nu drar vi igång!

Den 15 oktober ska alla kongressombud vara utsedda och då drar vi igång arbetet med att förbereda er på uppdraget. Målet är att ni ska känna er både förberedda, trygga och förväntansfulla inför kongressen 2022.

Ungefär hälften av kongressombuden deltar på en kongress för allra första gången och den andra hälften har tidigare erfarenhet. Tillsammans hjälps vi åt för att alla ska få en rolig och lärorik upplevelse!

Hösten 2021

Utskick och inbjudan

Den sista veckan i oktober får alla kongressombud och ersättare inbjudan via e-post till höstens digitala utbildningstillfällen. Vi rekommenderar att du inför det första utbildningstillfället genomför kongressombudsutbildningen som finns i Kunskapsrummet.

Klicka här för att komma till utbildningen för kongressombud >

Utbildningstillfällen

Varje digitalt utbildningstillfälle erbjuds både dagtid och kvällstid så att du kan välja det som passar dig bäst. Notera att utbildningstillfällena dagtid kommer att spelas in för de kongressombud som i efterhand vill ta del av innehållet. De inspelade utbildningstillfällena kommer att vara tillgängliga från den här sidan så att du kan se dem i efterhand om du skulle missa något tillfälle.

Utbildningsmodul 1
Den första utbildningsmodulen för kongressombud innehåller följande:

• Välkommen i uppdraget!
  • Uppstart
  • Hur skriver man motioner?

Modulen hålls vid två tillfällen. Du väljer ett tillfälle och anmäler dig via aktivitetsportalen. Teams-länken till utbildningstillfället hittar du i aktivitetsportalen:

15 november kl. 10:00-11:30 (SPELAS IN) – Anmäl dig här!
16 november kl. 18:30-20:00 – Anmäl dig här!

Utbildningsmodul 2
Den andra utbildningsmodulen för kongressombud innehåller följande:

• Mötesform
  • Tekniska frågor

14 december kl. 10:00-11:30 (SPELAS IN) – Anmäl dig här!
16 december kl. 18:30-20:00 – Anmäl dig här!

Utbildningsmodul 3
Den tredje utbildningsmodulen för kongressombud innehåller följande:

• Introduktion till kongress systemet Easymeet
  • Demo och test av Easymeet

8 februari kl. 10:00-11:30 (SPELAS IN) – Anmäl dig här!
10 februari kl. 18:30-20:00 – Anmäl dig här!

Utbildningsmodul 4
Den fjärde utbildningsmodulen för kongressombud innehåller följande:

• Inför kongressen
  • Uppsamling
  • Frågor

26 april kl. 10:00-11:30 (SPELAS IN) – Anmäl dig här!
28 april kl. 18:30-20:00 – Anmäl dig här!