• Rapport från löneöversynen i Region Skåne

Vårdförbundet och Region Skåne har gjort en rapport kring löneöversynen 2021. Här kan du läsa rapporten och vad Vårdförbundet tycker om resultatet.

• Vad är på gång?

I skrivande stund har just de första svenska fallen av omikron upptäckts i Sverige och i Skåne. Ännu så länge vet vi inte så mycket om denna nya mutation, inte hur sjuk man blir, om den ger andra symtom, hur smittsam den är eller hur bra (om) vaccinen hjälper. Vi vet inte heller i vilken omfattning hälso- och sjukvården kommer att drabbas.

• Malmö Redhawks bjuder på matchbiljetter!

Här kommer ett unikt erbjudande för dig som är medlem i Vårdförbundet. Vi vet att du arbetat under extrema villkor genom pandemin och att du fått sätta livet på paus under lång tid. Malmö Redhawks är en förening av många, som uppskattar det otroliga arbete du och dina kollegor utfört och vill ge dig något tillbaka.

• Vi behöver rast!

Ibland tror jag att våra fackliga föregångare vänder sig i graven, såvida de inte fortfarande lever. De har kämpat för att vi ska ha rätt till 8-timmars arbetsdag, 5 veckors semester och rast. Arbetstider som gör att man har energi över till familj och fritid, alltså hållbara och hälsofrämjande arbetstider.

• Vi söker dig till Team Support och utbildning

Nu behövs det fler förtroendevalda till vårt team i avdelning Skåne. Ett spännande och utvecklande uppdrag för dig med engagemang och driv! Team Support och utbildning söker två förtroendevalda för Skåneövergripande uppdrag med utgångsorter Malmö/Lund.

• Är du ett av våra nya huvudskyddsombud?

Nu behövs det fler förtroendevalda till vårt team HSO (huvudskyddsombud), i avdelning Skåne. Ett spännande och utvecklande uppdrag för dig med engagemang och driv! Team HSO söker huvudskyddsombud till Psykiatri, Habilitering och Hjälpmedel och Medicinsk service.

• Behöver jag en juristförsäkring?

Folksam och Vårdförbundet hälsar dig välkommen att delta i ett digitalt webbinarium - onsdagen den 24 november, klockan 17:00-18:30. Ewa-Maria va der Kvast medverkar från juristbyrån Familjens jurist, hon kommer berätta mer om juristförsäkringen, som du kan teckna via ditt medlemskap i Vårdförbundet.

• Ordförande har ordet - Utan Vårdförbundet

Utan Vårdförbundet hade det saknats en motpol till arbetsgivarens makt. Vårdförbundet är med och balanserar makten i arbetslivet samt bevakar och flyttar fram positionerna för medlemmarna.

• Ordförande har ordet – Aldrig mer…

Aldrig mer vill vi uppleva en sådan sommar inom vården. Överbeläggningarna på sjukhusen har varit de högsta någonsin och på flera sjukhus har patienter vårdats i andra utrymmen och i korridorerna. Samtidigt har det varit en enorm brist på våra grupper inom vården. Då är det enkelt att räkna ut att varken patientsäkerheten eller arbetsmiljön varit bra.

• Digitalt medlemsmöte - Hur var din sommar på jobbet?

Hur var din sommar på jobbet? Kan nästa sommar bli bättre? Hur jobbar Vårdförbundet vidare med detta under året? Vad kan vi göra tillsammans? Den 13 eller 15 september är du välkommen till digitalt medlemsmöte. Vi pratar om arbetsbelastning, bemanning och delar med oss av sommarens erfarenheter till varandra.

• Nu kan du anmäla dig till årsmötet

Den 2-9 oktober är det årsmöte i avdelning Skåne – och i år är det ett extra viktigt möte. Alla platser i avdelningsstyrelsen, som kongressombud och ersättare samt valberedare står till förfogande och ska väljas om.

• TEMA LÖN - digital utbildningsdag för förtroendevalda

Nu kan du som förtroendevald/skyddsombud i Skåne anmäla dig till höstens digitala utbildningsdag om lön.

• Nominera Årets förtroendevald/ skyddsombud!

Har du en engagerad och initiativrik förtroendevald på din arbetsplats? Eller känner du ett skyddsombud som är duktig på att skapa en bra arbetsmiljö? Skicka in din nominering till oss senast den 5 september!

• Digital motionsskola 24 eller 26 augusti!

Vi träffas digitalt och går igenom hur du skriver en motion och vad som är bra att tänka på när du formulerar dig, för största möjlighet att få igenom motionen på årsmötet. Ett bra tillfälle för dig som vill "vässa" till din motion till Vårdförbundet avdelning Skånes årsmöte!

• Ordförande har ordet – Min legitimation

Läs ordförande Malin Tillgrens ord om våra yrkens legitimation, vad det innebär och vårt ansvar.