Sineva Ribeiros ledare

Sineva Ribeiro är Vårdförbundets förbundsordförande. Här kan du läsa hennes ledare som också publiceras i tidningen Vårdfokus.
  • Vi vill se långsiktighet

Nu börjar ett intensivt arbete om våra arbetstider, löner och kompetens, som är förutsättningar för en god och säker hälso- och sjukvård.

• Vi jobbar när andra är lediga

Sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor anställs ofta med arbetstider som omfattar dag, kväll, helg och natt i ett rullande schema. I såväl press, radio, tv och sociala medier som i möten med politiker och arbetsgivare har medlemmar och förtroendevalda lyft frågan om nattarbete.

• Chefer måste få rätt förutsättningar

Chefsmedlemmar har stor betydelse för vårdens utveckling och för att behålla kompetenta medarbetare. Nu skapar vi arenor där chefer och ledare kan träffas, vidareutbilda sig och utvecklas.

• Vad vill regeringen med vården?

Bristen på oss gör att hundratals vårdplatser fortfarande är stängda. Men egentligen handlar det om brist på goda villkor.

• Dags att sluta prata eHälsa?

När patienten blir en aktiv partner i vården krävs nya arbetssätt. Att använda digital information på rätt sätt är en nyckelfaktor. Våra professioner har en viktig roll att spela.