Sineva Ribeiro är Vårdförbundets förbundsordförande. Här kan du läsa hennes ledare som också publiceras i tidningen Vårdfokus.
  • Sineva Ribeiro i mitten omgiven av Ragnhild Karlsson och Ann Johansson.

Tillsammans i våg två

Precis som vi varnat för så ökar coronasmittan i flera regioner. Arbetsgivare och politiker måste ta sitt ansvar för att vården ska orka en gång till.

• Politiken öser pengar över vården

Regeringen satsar på hälso- och sjukvården i budgeten för 2021, men det krävs mer än tillfälliga pengar för att lösa ”arbetsmiljöskulden” mot medlem.

• Dags att tacka med lön

Nu måste Vårdförbundets medlemmar få mer än applåder och varma ord från politiker och arbetsgivare. Tacksamheten ska ju synas på lönekontot också!

• Vårda dig själv först

Barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor, sjuksköterskor och chefer har gjort fantastiska insatser i det maratonlopp som pågår. Vad behöver just du för att orka och vilja fortsätta? Du måste värna om din egen hälsa i första hand. Låt det bli ditt mantra för hösten: Vårda dig själv först så att du kan vårda patienterna sedan.

• Sineva Ribeiro framför grönt träd

Semester för att orka

Vila och återhämtning är nödvändigt nu. Din lagstadgade rätt till fyra veckors sammanhängande sommarsemester ska respekteras, även under en pandemi.