Vårdförbundet har säkrat poängmodellen – trots stora besparingskrav

Efter nästan ett års intensiva förhandlingar står det klart att poängmodellen behålls. Arbetsgivaren ville först genomföra nedskärningar på flera miljoner kronor, men tack vare Vårdförbundets ihärdiga arbete har besparingarna nu minskat till en tredjedel.

I december förra året sade arbetsgivaren upp poängmodellen med hänvisning till höga personalkostnader. Arbetsgivarens ursprungliga förslag skulle ha lett till omfattande försämringar och hotat modellens hela existens.

Vårdförbundets har kämpat för modellen

Vårdförbundet har i tuffa förhandlingar stått upp för poängmodellen och säkerställt att den blir kvar. Detta har skett trots att arbetsgivaren vid flera tillfällen ställt ultimatum och försökt tvinga förbundet att acceptera deras villkor för att ett avtal över huvud taget skulle bli möjligt.

Förhandlingsprocessen

I förhandlingarna har förbundet tyvärr inte upplevt oss som jämbördiga parter, och den transparens som arbetsgivaren utlovade har tyvärr uteblivit. Vårdförbundet ser det som särskilt beklagligt att arbetsgivaren inte följt den överenskomna linjen i kommunikationen till medarbetarna, vilket har skapat osäkerhet och förvirring.

Fördelar med poängmodellen

Poängmodellen ger dig viktiga fördelar, såsom flexibilitet och ersättningar som generellt överstiger AB. Det nya avtalet innebär att arbetsgivarens sparkrav har minskat kraftigt, och delar från det centrala avtalet HÖK har förhandlats in – något som tidigare inte omfattades av modellen.

Missnöje och konsekvenser

Samtidigt som Vårdförbundet är glada för att ha säkrat poängmodellens överlevnad är det tydligt att missnöjet med slutresultatet är stort och att många känner frustration. För många har poängmodellen varit ett sätt att kompensera för de utmaningar som stress och brister i arbetsmiljön medför.

Med de nya förändringarna känner många medarbetare sig inte längre uppskattade, och det finns många frågor kring dem. Endast arbetsgivaren kan besvara dessa, vilket gör det avgörande att denne tar sitt ansvar och tydligt informerar framåt.

Om det nya poängavtalet

  • Arbetsgivaren aviserade först stora besparingar i modellen, Vårdförbundet lyckades reducera dem till en tredjedel av det ursprungliga värdet.

  • Arbetsgivaren ville införa en indexering av poängen som skulle innebära en automatisk sänkning av ersättningarna om löneökningarna blev högre än OB ersättningarna i centrala avtal.  lyckades Vårdförbundet förhandla bort.

  • Du är garanterad 165 poäng per kalendermånad. Vårdförbundet har också stärkt din rätt att arbeta din fulla veckoarbetstid.

  • I det nya avtalet har reglerna för ersättning vid förskjuten arbetstid och obekväm arbetstid ändrats. Sammanfattningsvis gäller:

Förskjuten arbetstid

  • Ersättningsnivåerna har justerats – vissa har höjts och andra sänkts.
  • Förändringar ska nu meddelas senast 14 dagar i förväg (tidigare 10 dagar).
  • Det är tydligare reglerat att ersättning utgår om arbetstid förskjuts till en ledig dag.

Obekväm arbetstid (OB)

  • Ersättningen har höjts från 0,8 till 1,0 (med undantag för de första två timmarna).
  • Det innebär en förbättring jämfört med tidigare poängavtal.

  • Du som sjuksköterska/barnmorska garanteras arbetstidsförkortning vid 10 procent nattjänstgöring enligt HÖK.

  • Vårdförbundet har, genom att förhandla fram ett nytt avtal, säkerställt poängmodellens överlevnad. Vi vet att poängen i det nya avtalet är lägre, men utan Vårdförbundets förhandlingar, efter att arbetsgivaren sade upp poängavtalet, hade alternativet AB inneburit sämre villkor.

  • Avtalet innehåller ett förtydligande att arbetsgivaren strävar efter åtta timmars arbetspass (dag och kväll). Det innebär att arbetsgivaren måste ange en motivering om ett arbetspass ska vara kortare än åtta timmar. Detta för att motverka att pass förkortas vilket kan resultera i att du behövt jobba fler pass.

  • Det nya avtalet träder i kraft den 19 januari 2026, i samband med nästa schemaperiod. Fram till dess gäller den nuvarande modellen.