Aktuellt i Västra Götaland

• 4 septemberrörelsen

Den 4 september kl. 14:00 samlades över 2000 personer på Gustav Adolfs torg i Göteborg för att delta i den nationella manifestationen "Slut på rean – en annan vård är möjlig". Givetvis var Vårdförbundet där med plakat, banderoller och en vilja att förändra.

• Utbildningsdag för skyddsombud i Västra Götaland 21 oktober

Välkommen till en utbildningsdag kring AFS 2015:4 med en föreläsning av Maria Steinberg kring AFS 2015:4 och skyddsombudets roll och befogenheter på Skyddsombudets dag den 21 oktober.

• Debattartikel i dagens GP -"Vården på väg att krackelera"

Efter många års erfarenhet av löneavtal kan jag verkligen känna med Kommunal och deras medlemmars oro, skriver Marita Tenggren, Vårdförbundet SU.

• Välkommen till exklusiv förhandsvisning av TV4:s nya serie Syrror.

Den 17 oktober bjuder vi in dig och en kollega till röda mattan för att förhandstitta på premiären av TV4:s nya sjukhusserie Syrror på Filmstaden Bergakungen i Göteborg. Vi ser fram emot att bjuda på en underhållande och rolig helkväll med både visning och förmingel med dryck och tilltugg tillsammans med skådespelare från serien.

• Dagbok från Etiopien och LIN-projektet.

Det sista av de sex afrikanska länderna som är med i LIN-projektet Vårdförbundet och ICN (International Council of Nurses ) genomför med SIDA-pengar via U2U (Union to Union). Vi samarbetar med sjuksköterskeorganisationerna NNA (National Nurse Acoccioation) i Etiopien, Malavi, Swaziland, Zambia, Uganda och Lesotho. Huvudmålet är att stärka unga kvinnors ledarskap och på så vis hjälpa de olika NNAs skapa en bättre fackförening/acociation.

• Utbildningsdag för förtroendevalda biomedicinska analytiker 28 september.

Den 28 september är du som är förtroendevald biomedicinsk analytiker inbjuden till en utbildningsdag på kansliet i Göteborg.

• Utbildningsdag för förtroendevalda röntgensjuksköterskor 27 september.

Den 27 september är du som är förtroendevald röntgensjuksköterska inbjuden till en utbildningsdag på kansliet i Göteborg.

• Stärker unga kvinnors ledarskap i Afrika.

För tre år sedan startade Vårdförbundet, ICN och National Nurses Association något som kallas för Lin-projektet, med verksamhet i Afrika. Om två veckor åker Västra Götalands ordförande, Anne Karin Höglund till Etiopien för att lära unga sjuksköterskor om bland annat ledarskap. Det är sjätte landet i Afrika som vi jobbar med.

• Årsmöte 2016

Du som är medlem i Vårdförbundet avdelning Västra Götaland är välkommen på årsmöte den 8 oktober på Bohusgården, Uddevalla, där du är med och påverkar avdelningens verksamhetsplanering för 2017 och får ta del av en spännande föreläsning. Vårdförbundet bjuder på mat.

• Manifestation 4 september, ”Slut på rean - en annan vård är möjlig”

Vi vill göra alla Vårdförbundets medlemmar i avdelning Västra Götaland medvetna om den manifestation som planeras den 4 september.