Aktuellt i Västerbotten

• Regionen har valt att aktivera Krislägesavtal

Det har nog inte undgått någon, att regionen valt att ansöka om aktivering av krislägesavtalet, KLA och att SKR godkänt det. De arbetsplatser där medarbetare kommer anvisas är vad vi fått veta; IVA i Umeå samt de vårdavdelningar i Skellefteå som har Covidvård. Infektion på NUS kan komma bli aktuella i senare skede.

• Digitalt medlemsmöte - Nya datum!

Vårdförbundet och SKR har kommit överens om en samsyn runt hanteringen av löneavtalet och parterna har tillsammans gjort överenskommelser för att åtgärda tidigare problem med tolkningen av löneavtalet. Välkommen till ett digitalt möte, där vi tillsammans går igenom vad förändringarna betyder för dig som medlem och vilka förutsättningar som finns för att lyckas bättre med lön 2021.

• Krislägesavtal aktiverat i Region Kalmar län

SKR och Sobona har beslutat att aktivera krislägesavtalet i Region Kalmar län. Anledningen är avgörande påverkan på personalförsörjningen.

• Året vi aldrig glömmer - 2020

2020 är inte bara som WHO sagt, sjuksköterskans och barnmorskans år, det är även året då legitimerade biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor behövs mer än någonsin. Trots detta måste vi ständigt kämpa för våra villkor och förutsättningar att kunna utföra våra yrken.

• Äntligen semesterdagsväxling!

Våra medlemmar har länge efterfrågat semesterdagsväxling. Nu har vi äntligen enats med Region Västerbotten om att också våra medlemmar ska kunna söka om det.

• Var med och stötta Musikhjälpen!

Vårdförbundet stöttar årets insamling för Musikhjälpen. Temat är “Ingen människa ska lämnas utan vård” och målet för insamlingen är att i snitt samla in en krona per medlem, vilket innebär 114 000 kr.

• Vi vann!

I samband med årsmötet fick våra tre stipendiater sitt pris. Årets Förtroendevalda, Årets Engagemang och för första gången, Västerbottens Årets Vårdchef.

• Välkommen Karin och Bengt!

På årsmötes valdes två nya ledamöter till avdelningsstyrelsen.

• Vad vill du att vi ska jobba med nästa år?

Först och främst hoppas jag att den gångna sommaren har gett dig en välförtjänt ledighet med tid för återhämtning. Många av er jobbade hårt hela våren och fick vänta in i det sista på besked om semestern, vilket inte är rätt.

• Vårdförbundets verksamhet 2021 - vad tycker du är viktigast?

Hur vill du att vi ska bedriva Vårdförbundet i Västerbottens läns verksamhet? Vad är viktigast för dig? Hjälp oss att planera 2021 genom att svara på vår enkät.