Aktuellt i Västerbotten

• Grattis Rose-Marie, Karin och Annica!

Här har vi årets engagerade och initiativrika kollegor! De som gör skillnad för dig och dina kollegor på arbetsplatsen. Din uppskattning, genom att nominera, har gett dem utmärkelsen Årets Förtroendevalda och Västerbottens bästa vårdchef.

• Så här finns vi för dig i sommar!

Nu under sommarperioden är vi flera i avdelning Västerbotten som vill ha lite ledigt eller jobbar kliniskt. Bemanningen lokalt är därför lite lägre än vanligt. Men Vårdförbundet finns alltid tillgängligt för dig.

• Årsmöte den 12-14 oktober – Save the dates

Den 12-14 oktober är det årsmöte i avdelning Västerbotten – och i år är det ett extra viktigt möte. Alla platser i avdelningsstyrelsen, som kongressombud och ersättare samt valberedare står till förfogande och ska väljas om.

• Årets förtroendevalda och Västerbottens bästa vårdchef

Har du en engagerad och initiativrik förtroendevald på din arbetsplats som gör skillnad för dig och dina kollegor? Eller en chef som gör ett riktigt bra jobb och leder både verksamhet och personal på ett bra sätt? Då kan du visa din uppskattning genom att nominera hen till utmärkelsen Årets Förtroendevald eller Västerbottens bästa vårdchef.

• Nominera - påverka idag och i framtiden!

Här kan du nominera dig själv eller någon annan som brinner för utveckling, påverkan och att göra skillnad. En möjlighet att vara med och driva Vårdförbundets frågor i Västerbotten!

• 400 kr räcker inte - #tackamedlön

Kanske har du sett vårt budskap på bussarna i Skellefteå och Umeå? Stöd vår kampanj #tackamedlön i Västerbotten. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

• Jenny och Katarina har ordet!

Nu börjar den kallaste delen av vintern vara över och ljuset har återvänt, så härligt. Det som inte känns lika bra är förstås Covid-läget i vårt län, att antalet sjuka och inneliggande är högt. För er skull hoppas vi att invånarna håller sig i skinnet och förstås att vaccintillgången ökar, så att allas liv kan börja normaliseras igen.

• Regionen har valt att aktivera Krislägesavtal

Det har nog inte undgått någon, att regionen valt att ansöka om aktivering av krislägesavtalet, KLA och att SKR godkänt det. De arbetsplatser där medarbetare kommer anvisas är vad vi fått veta; IVA i Umeå samt de vårdavdelningar i Skellefteå som har Covidvård. Infektion på NUS kan komma bli aktuella i senare skede.

• Digitalt medlemsmöte - Nya datum!

Vårdförbundet och SKR har kommit överens om en samsyn runt hanteringen av löneavtalet och parterna har tillsammans gjort överenskommelser för att åtgärda tidigare problem med tolkningen av löneavtalet. Välkommen till ett digitalt möte, där vi tillsammans går igenom vad förändringarna betyder för dig som medlem och vilka förutsättningar som finns för att lyckas bättre med lön 2021.

• Krislägesavtal aktiverat i Region Kalmar län

SKR och Sobona har beslutat att aktivera krislägesavtalet i Region Kalmar län. Anledningen är avgörande påverkan på personalförsörjningen.