Aktuellt i Västerbotten

• Material personcentrerad vård

Studiecirkel om Framtidens vård

Vill du delta i en studiecirkel som handlar om personcentrerad vård? Du behöver inga förkunskaper för att delta - bara nyfikenhet och en lust att lära.

• kaffekopp och smörgås

Medlemscaféer i Umeå, Lycksele och Skellefteå

Tag en fikarast efter lunch och kom och drick en kopp kaffe med Vårdförbundet. Caféerna är öppna en dag i månaden. Den 25 januari är du välkommen att fika med Vårdförbundet i Lycksele.

• namnskylt förtroendevald skyddsombud

Kallelse till förtroendevaldamöten om nya avtalet HÖK16

Hur påverkas arbetstidsmodellerna av det nya avtalet HÖK16? Vilka förändringar innebär HÖK16 för dig och dina kollegor på arbetsplatsen? Vårdförbundet svarar på frågorna och vi kommer att diskutera hur vi tillsammans ska gå vidare lokalt och centralt i Västerbotten. Välkommen att anmäla dig till mötena som är den 31 januari, 1, 2 och 7 februari.

• Nytt avtal med SKL om nattarbete och AST

Vårdförbundet och SKL har tecknat ett nytt centralt avtal som innebär vila och återhämtning för våra medlemmar som arbetar dag/kväll/natt. Avtalet gäller för sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor.

• Blå kaffekopp

Fikasugen?

Har ni någon speciell fråga på din arbetsplats som känns viktig? Kontakta oss så besöker vi dig och dina kollegor.

• Medlemmar med popcorn

Trevliga medlemsmöten under vecka 47

Under Vårdförbundsveckan anordnades det medlemscaféer och biokvällar i länet och vi hade då förmånen att få möta många av er.

• Forskning om Ledarskapets betydelse för personcentrerad vård

Annica Backman, legitimerad sjuksköterska och doktorand, forskar om ledarskapets betydelse för personcentrerad vård och personalens arbetssituation inom särskilda boenden för äldre i Sverige.

• Primärvårdspriset - Årets chef 2016

Grattis Sonja-Lis Westman, Backens Hälsocentral som har fått titeln Årets chef.

• kaffekopp och smörgås

Tag en paus i arbetet och drick en kopp kaffe med Vårdförbundet

Under vecka 47 bjuder Vårdförbundet på drop-in fika på sjukhusen. Vi hoppas att du kan ta dig tid för att dricka en kopp kaffe och prata med oss på Vårdförbundet.

• biobiljetter och popcorn

Gå på bio och fika med Vårdförbundet under vecka 47

Under Vårdförbundsveckan bjuder Vårdförbundet på bio i Lycksele, Umeå och Skellefteå. Filmerna som visas är "Flykten till framtiden", "Fantastiska vidunder" samt "Kvinnan på tåget. Under veckan bjuder vi också på drop-in fika på sjukhusen.