Aktuellt i Södermanland

• Knegdeg

Dina pengar. Med och utan kollektivavtal. Den 17 mars firar vi kollektivavtalets dag.

• En fantastisk kollega - Biomedicinsk analytiker

I samband med internationella yrkesdagen för biomedicinsk analytiker den 15 april vill vi att ni hjälper oss att uppmärksamma en medlemskollega som jobbar inom yrket och som ni tycker bidrar till yrkesutvecklingen på ett engagerat och inspirerande sätt.

• Biokvällar i Katrineholm, Eskilstuna och Nyköping

Har du frågor eller bara vill träffas för att prata samt koppla av med att titta på en film? Nu har du möjlighet att göra det!

• 8 mars: Dags för lön hela dagen!

Kvinnor jobbar gratis varje dag efter kl 16:06, jämfört med män som får lön för sitt arbete hela dagen. Var med och uppmärksamma det på internationella kvinnodagen genom kampanjen #lönheladagen.

• Lär dig mer om fackligt ledarskap

Sök till Vårdförbundets utvecklingsprogram Framtidens fackliga ledare. Genom utbildningen får du som är förtroendevald i Vårdförbundet möjlighet att utvecklas och utbyta erfarenheter med andra. Senast den 15 maj vill vi ha din ansökan.

• Nominera till Vårdförbundspriset, Årets vårdchef och Årets studenthandledare 2019

Vi vill belöna de som skapar en bättre och mer jämlik hälso- och sjukvård för patienter, en sundare arbetsmiljö för personalen och inspirerande handledarskap för vårdstudenter. Passa på att skicka in din nominering till priserna senast den 15 april.

• Du som är barnmorska – kom och ställ dina frågor!

Vårdförbundet avdelning Södermanland bjuder in dig som är barnmorska till ett möte där du kan få svar på dina frågeställningar.

• Vårdförbundets nattavtal fortsätter tillämpas – oavsett facklig tillhörighet

SKL informerar sina medlemmar, regioner och kommuner, att Vårdförbundets arbetstidsavtal fortsätter att gälla, oavsett facklig tillhörighet.

• Löneöversyn och lönesamtal för dig anställd i kommun eller region

I och med att vi sagt upp det centrala kollektivavtalet för kommuner och regioner, HÖK16, så är även vårt löneavtal uppsagt inom SKL-området. Det innebär att vi inte kan påbörja någon löneöversyn 2019 med arbetsgivaren och du som medlem kan inte heller ha ett lönesamtal där ni pratar siffror eller procent.

• Information om vårt partsgemensamma avtalsarbete

Du som är förtroendevald på arbetsplats bjuds in till en utbildning och information om vårt partsgemensamma avtalsarbete och innebörden av att avtalet HÖK med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är uppsagt.