Om du blir arbetslös

Om du blir arbetslös är det viktigt att du har en bra försäkring. Genom ditt medlemskap i Vårdförbundet får du en inkomstförsäkring som kan ge dig en ersättning motsvarande 80 procent av din grundlön. För att få ersättning från inkomstförsäkringen måste du ha varit medlem i Vårdförbundet och och a-kassan i minst tolv månader.

Även om arbetsmarknaden för dig som är sjuksköterska, barnmorska, biomedicinsk analytiker eller röntgensjuksköterska är relativt stabil är det viktigt att du har en bra försäkring om du skulle bli arbetslös.

A-kassa

Att vara medlem i en a-kassa ger ett bra grundskydd. Du måste själv ansöka om medlemskap i a-kassan. Vårdförbundet har ett samarbete med Akademikernas a-kassa, AEA.

Taket i a-kassan

A-kassan ersätter din inkomst upp till en viss lönenivå. Du får olika ersättning beroende på hur länge du varit arbetslös. Här ser du hur ersättningsnivåerna beräknas:

• Dag 1-100 är taket i a-kassan 25 025 kronor. Det vill säga att du kan få 80 procent av din lön upp till 25 025 kronor.
  • Dag 101-200 är taket i a-kassan 20 900 kronor. Det vill säga att du kan få 80 procent av din lön upp till 20 900 kronor.
  • Dag 201-300 är taket i a-kassan 23 885 kronor. Det vill säga att du kan få 70 procent av din lön upp till 23 885 kronor

Mer information om ersättningsnivåerna hittar du på AEA:s webbplats.

Inkomstförsäkring ingår i avgiften

Inkomstförsäkringen är till för att täcka upp för den del av din uteblivna inkomst som ligger över a-kassans tak. Som medlem i Vårdförbundet ingår inkomstförsäkringen i ditt medlemskap. Tillsammans med a-kassan kan du få en ersättning motsvarande 80 procent av din grundlön.

För att få ersättning från inkomstförsäkringen måste du ha varit medlem i Vårdförbundet och a-kassan sedan minst tolv månader tillbaka.

Anmäl dig på Arbetsförmedlingen

För att kunna få ersättning från a-kassan och inkomstförsäkringen måste du vara anmäld hos Arbetsförmedlingen. Anmäl dig på din första arbetslösa dag.