Nomineringsprocessen – där framtidens ledare växer fram

Att bli nominerad till ett förtroendeuppdrag i Vårdförbundet är mer än ett namn på en lista – det är ett uttryck för tillit, förtroende och framtidstro. Det är ett tecken på att någon tror på din förmåga att göra skillnad för våra medlemmar och vår gemensamma framtid. 


I Vårdförbundet är det medlemmar som kan nominera – och nomineras – till våra kongressvalda uppdrag: förbundsstyrelse, avtalsråd, revisorer och förbundsvalberedning. Det är en viktig del av vår levande demokrati, där varje medlem har möjlighet att påverka vem som leder förbundet framåt. 


Ett öppet och tryggt förfarande

Nomineringsperioden öppnar året före kongressen. Under den tiden kan medlemmar föreslå kandidater till de olika uppdragen. Den som nomineras ska alltid vara tillfrågad och ha tackat ja – för uppdraget bygger på vilja och engagemang.

Förbundsvalberedningen kan också föreslå kandidater, men alltid med respekt för processen, öppenheten och gällande regler för hantering av personuppgifter. Alla nomineringar hanteras tryggt och säkert, i enlighet med dataskyddslagstiftningen och med hjälp av kongresswebben.

Senast den 31 januari samma år som kongressen äger rum behöver nomineringarna vara valberedningen tillhanda.


Transparens, ansvar och jäv

I Vårdförbundet är vi måna om att processerna ska vara tydliga och rättvisa. Om en ledamot i valberedningen själv blir nominerad till förbundsstyrelsen, avtalsrådet eller revisorer, deltar hen inte i beredningen av sitt eget val. Istället lämnar man sitt uppdrag i valberedningen – för att säkerställa opartiskhet och tillit i processen.


När någon lämnar – så fungerar fyllnadsval

Ibland händer det att någon av våra förtroendevalda lämnar sitt uppdrag innan mandatperiodens slut. Då är det förbundsstyrelsen som avgör om ett fyllnadsval ska genomföras genom en extra kongress. Valberedningen informeras och bereder i så fall det valet. 
Sker ett avhopp från valberedningen, är det de kvarvarande ledamöterna som avgör om ersättare behöver väljas och meddelar i så fall förbundsstyrelsen.


Arvoden – medlemmarnas beslut

Sedan 2022 har valberedningen ansvar för att ta fram förslag på arvoden till förbundsstyrelsens ledamöter och revisorerna. Förslaget tas fram inför kongressen och vilar på uppdraget som beslutades av medlemmarna vid kongressen 2018. Valberedningen föreslår inte arvode för förbundsordförande eller vice ordförande. Det justeras i stället i enlighet med de principer gällande månadsersättning som beslutades av kongressen 2018.


Så formas förslaget

Valberedningens förslag till kongressen grundas på de inkomna nomineringarna och på egna observationer och samtal. Alla nominerade intervjuas och ombeds skriva en personlig presentation till kongresswebben. Det skapar en tydlig och respektfull bild av varje kandidats drivkraft och perspektiv. 
För att hitta rätt balans i gruppen använder valberedningen bland annat Uppdragsbeskrivningarna för aktuella uppdrag som vägledning. Fokus ligger inte på individens meriter i sig – utan på hur gruppen som helhet kan fungera och komplettera varandra.


Stegvis kommunikation – med respekt

När förslaget är klart informeras de nominerade i en tydlig och respektfull ordning – med både positiva och negativa besked, i enlighet med fastställda rutiner. De som inte föreslås av valberedningen har alltid möjlighet att stå kvar som kandidater, eller dra tillbaka sin kandidatur.


Presentation till kongressen

Valberedningens förslag till kongressen innehåller följande:

  1. Storlek på förbundsstyrelsen
  2. Förbundsordförande
  3. Två vice förbundsordföranden och deras inträdesordning
  4. Ledamöter till förbundsstyrelsen
  5. Arvode till förbundsstyrelsens ledamöter 
  6. Ledamöter till avtalsrådet Revisorer och ersättare 
  7. Arvode till revisorer 

Till varje förslag finns en motivering – med fokus på gruppens funktion och potential. 


Valberedningens sammansättning

För valberedningens egen sammansättning finns ingen särskild valberedning. Förbundsstyrelsen ansvarar istället för att nomineringar hanteras opartiskt inför kongressen. Alla inkomna nomineringar till valberedningen redovisas öppet i kongresshandlingarna. 
Den sittande valberedningen tar tillsammans med förbundsstyrelsen fram ett förslag på lämplig storlek på förbundsvalberedning inför kommande mandatperiod. Enligt stadgarna kan valberedningen bestå av 6–10 ledamöter.


Förutsättningar och stöd i uppdraget som förbundsvalberedare

Att vara förbundsvalberedare är i grunden ett ideellt uppdrag, men du har rätt till ersättning för förlorad arbetsförtjänst, resor och eventuella utlägg. Du omfattas av Vårdförbundets resepolicy och får tillgång till lokaler, digitala mötesverktyg och administrativt stöd. 
Inför beslut om verksamhetsplan och budget tar valberedningen fram sin egen plan – där deltagande i nationella och lokala aktiviteter, möten och uppföljning ingår. 
För att kunna utföra ditt uppdrag tryggt och säkert får du också ta del av Vårdförbundets webbutbildning om hantering av personuppgifter. Kansliet finns där som ett stöd genom hela mandatperioden.

Verktyg som stöttar arbetet

Underlag som uppdateras löpande och finns till stöd i valberedningens arbete:

  • Tidslinjer och processkartor
  • Intervjufrågor och presentationsmallar
  • Rutiner för kontakt med medlemmar
  • Observationsteknik och nomineringsrutiner
  • Underlag för urval och förslag till kongressen
  • Rutiner för kommunikation och återkoppling

Valberedningen har också en egen sida på Vårdförbundets webb, där arbetet synliggörs och processen presenteras inför kongressen – tillsammans med övrigt kongressmaterial.