Här berättar några förtroendevalda om sitt uppdrag och delar med sig av tips!
  • Hur vi skapade en positiv arbetsplats

Se filmen där bland annat förtroendevalde Åsa Fjorde och enhetschef Rasmus Strömblad berättar om processen som ledde fram till en positiv arbetsplats.

• Arbetsmiljöarbete är både roligt och utmanande - möt skyddsombudet Elin Sjöblom

Möt Elin Sjöblom, skyddsombud och förtroendevald på Akutmedicinska kliniken på Capio S:t Görans Sjukhus som tillsammans med Per-Markus Risman samtalar om hur arbetsmiljöarbetet är både roligt och utmanande, men framförallt leder till en hälsosam vårdmiljö.

• Fredrik mot maskinerna

För den biomedicinska analytikern Fredrik Bohman har rollen som förtroendevald blivit en naturlig del i vardagen. Här ryms både behagliga samtal med kollegor och mindre angenäma möten med maskinerna.

• Björn Tellström om att vara förtroendevald i privat sektor

- Hallå, var är ni alla förtroendevalda på Falck Ambulans? Det var efterlysningen som fick Björn Tellström att engagera sig. Lyssna på samtal mellan Björn Tellström och Per Markus Risman i poddavsnitt i Studio PS.

• Helena Björk förtroendevald

Supervärvaren Helenas bästa värvartips

Helena Björk är ny som förtroendevald i Lomma kommun och hade satt upp målet att värva en ny medlem under hennes första år som förtroendevald. Istället blev det överraskande fem värvningar på under en månad! Nu vill vi förstås ta del av Helenas bästa värvartips.

• Förtroendevald i Pajala

Se filmen där Vårdförbundets ordförande i Norrbotten, Camilla Eriksson-Sundberg, och AKS- och ambulanssjuksköterskan Berit Johdet, berättar om förutsättningarna för förtroendevalda och medlemmar i Norrbottens glesbygd.

• Barnmorskan Rosa Ólafsdóttir berättar om sin roll som förtroendevald

Rosa Ólafsdóttir, som arbetar vid BB i Örebro, berättar bland annat om de frågor hon får från andra barnmorskor och om fördelen att vara med i Vårdförbundet.

• Huvudskyddsombud Eva Harrysson besöker Älvtomta hemvårdcentral

Eva Harrysson, huvudskyddsombud och förtroendevald, besöker Älvtomta hemvårdscentral där hon bland annat pratar om tips inför lönesamtal samt om medlemsrekrytering.

• Digital kommunikation hjälper förtroendevalda i Örebro

Se filmen där skyddsombudet Carolina Classon, vid ambulansstationen i Örebro, berättar om sin roll och hur de använder sig av Whatsapp för att kommunicera. Hans Nilsson, huvudskyddsombud, berättar om aktuella frågor.

• Hård kamp för bättre arbetsmiljö gav resultat

Det var en långdragen process för bättre arbetsklimat på akutvårdsavdelningen på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Efter tre års hårt arbete och ett vitesföreläggande från Arbetsmiljöverket kunde Vårdförbundets ombud Fatmir Zobaj se glädjande resultat.

• Inspireras av förtroendevalda skolsköterskor

Vill dina kollegor ha dig som representant på arbetsplatsen? Har du funderat på att ställa dig valbar? Låt dig inspireras av förtroendevalda skolsköterskor i Vårdförbundet avdelning Västra Götaland.

• Arbetsmiljöfrågan var viktig från början

Malin Svelander är förtroendevald på Hälsofrämjande enheten i Östersund. Verksamheten startade 2013 och redan från början var arbetsmiljö en viktig fråga. En tydlig struktur för arbetsmiljöarbetet har varit till stor hjälp när den nya verksamheten formats.

• Så har vi lyckats med vårt arbetsmiljöarbete

En bra dialog i arbetsgruppen och med närmaste chef, arbetsmiljö som en punkt på arbetsplatsträffar och fokus på lösningar är tre framgångsfaktorer för ett bra arbetsmiljöarbete. Det menar Malin Bogeklint, förtroendevald och skyddsombud för Vårdförbundet på barnmottagningen i Ljungby.

• Varsågod, lär av mina misstag!

Här kommer några snabba tips till framtida fackliga förmågor. En stafettpinne till den som tycker att det är smidigare att lära av andras misstag istället för enbart sina egna. Så skriver röntgensjuksköterskan Robert Stenman inför att hans mandatperiod som förtroendevald gick ut.

• Så här gör jag Vårdförbundet synligt på min arbetsplats

Så här gör jag Vårdförbundet synligt på arbetsplatsen

• Kan varmt rekommendera alla att bli förtroendevalda

Efter att ha gått andra dagen på basutbildningen för förtroendevalda var Stina Karlsson peppar och lade ut ett entusiastisk meddelande på facebook i gruppen "Nu pratar vi lön!". Så vi tog kontakt med Stina och frågade vad som var så inspirerande i grundkursen och vad som fick henne att bli förtroendevald.

• Det är roligt att vara förtroendevald

– Det är roligt att vara förtroendevald här. Jag känner ett stort stöd från medlemmarna i de frågor vi behöver arbeta med, säger Mia Jakobsson som valdes till förtroendevald i september 2012.

• Stort utbyte av träffar med andra förtroendevalda

Att tillsammans med medlemmarna kunna påverka på arbetsplatsen är den viktigaste drivkraften för Josefina Lind, förtroendevald för 40 medlemmar på kirurgkliniken på Höglandssjukhuset i Eksjö.

• Ett bra samarbete med andra fackförbund är värdefullt

Irene Johansson är förtroendevald för Bräcke Diakoni. Ett uppdrag som hon har haft i sju år. Men från början tog hon sig an uppdraget ett halvår i taget.

• Vi vill påverka

– Träffarna för förtroendevalda är min största inspirationskälla. Jag brukar gå därifrån med ett stort leende, berättar Mikael Isgren. Mikael är förtroendevald för Vårdförbundet i Vingåkers kommun i Södermanland.