Aktuellt Blekinge

• 2019 utser Vårdförbundet avdelning Blekinge årets förtroendevald!

Har ni på din arbetsplats en förtroendevald som gör ett fantastiskt arbete? Du som medlem har nu en unik möjlighet att lyfta fram förtroendevald på din arbetsplats till att bli årets förtroendevald i avdelning Blekinge.

• Uppskattad föreläsning

Feminism, civilkurage och jämställdhet var några ämnen som berördes i Linnéas föreläsning som inte lämnade någon oberörd.

• Årets förtroendevald 2019

Nominera en förtroendevald som du tycker har utmärkt sig på ett positivt sätt under 2019.

• Kollektivavtalets dag!

På söndag, den 17 mars, är det kollektivavtalets dag

• Välkommen på karriärkväll!

Vi bjuder in dig som är student och medlem i Vårdförbundet till en karriärkväll där vi hjälps åt att förbereda dig inför din kommande karriär!

• Utbildning "Att hålla hela livet”

Är du sugen på att lära dig mer om vilka faktorer som påverkar hur vi ska orka ett helt yrkesliv?

• Dags att söka stipendium för kandidat- och magisteruppsats

Vårdförbundet avdelning Blekinge delar varje år ut stipendium på 5000 kr till en kandidat- och en magisteruppsats med syfte att främja forskning, ny kunskap och utvecklingen av hälso- och sjukvård.

• Linnéa Claesson

Medlemsföreläsning med Linnéa Claesson

Får vi presentera välkända Linnéa Claesson!Linnéa Claeson är före detta professionell handbollsspelare, kolumnist på Aftonbladet och en flitig förespråkare för rättvisa och hänsyn. Hon är känd för att vara grundare av Instagramkontot Assholesonline, där hon medvetandegör sexuella trakasserier och näthat. Hon har där cirka 300.000 följare.

• Människor som sitter och arbetar i ett konferensrum

Avdelningsråd

Nu finns det fyra nya datum för avdelningsråd att anmäla sig till i Aktivitetsportalen. Vi ser fram emot att träffas. Välkommen att anmäla dig!

• Vikten av förtroendevalda

Val av en eller flera förtroendevalda på arbetsplatsen har stor betydelse. Hör Clara, Mariangela och Tommy berätta varför de valt att vara förtroendevalda på sina arbetsplatser.

• Välkommen på examenslunch för studenter!

Vårdförbundet bjuder in våra framtida kollegor till examenslunch.Vi har varit en del av er utbildning, och vi vill fortsätta vara en del när ni nu tar klivet in i yrkeslivet.

• röntgensjuksköterska

Grattis alla röntgensjuksköterskor!

Det var den 8 november 1895 som Wilhelm Röntgen gjorde den upptäckt som kom att både revolutionera sjukvården och ge honom ett Nobelpris. 123 år senare firas Röntgensjuksköterskans dag över hela världen.

• höstlöv

Höstmys på hotell

Varför inte lyxa till det med några dagar på hotell i höst? Som medlem i Vårdförbundet har du rabatt på hotellvistelser på Nordic Choice Hotels och Elite Hotels. Rabatten gäller under helger och lov. Du kan välja mellan många olika hotell i både Skandinavien och Baltikum.

• Tre leende kvinnor

Grattis alla Skyddsombud!

Vi firar skyddsombudens dag för att uppmärksamma och synliggöra deras viktiga uppdrag. Skyddsombuden arbetar för att utveckla en bra arbetsmiljö, det gäller både den sociala och organisatoriska arbetsmiljön. De vakar över att arbetsgivaren uppfyller kraven i arbetsmiljölagen. Skyddsombuden kan begära att arbetsgivaren genomför åtgärder för att åstadkomma en bra arbetsmiljö

• Det är dags att välja förtroendevald på arbetsplatsen

Från årsskiftet börjar en ny mandatperiod för uppdraget som förtroendevald på arbetsplats. Varför engagera sig fackligt? Jo, därför vi tycker det är viktigt med en arbetsplats där alla mår bra. Det är medlemmarna som är Vårdförbundet och tillsammans formar verksamheten.

• Välbesökt och engagerat vid årsmötet

Många medlemmar i avdelning Blekinge kom och engagerade sig i årsmötet - årets viktigaste demokratiska möte!

• Pristagare Vårdförbundspriset 2017. På Vårdgalan 20 oktober.  Alla slutkandidater samt SIneva Ribeiro och Anders Ydenius Folksam.

Välkommen till Vårdgalan 2018!

Välkommen att anmäla dig till Vårdgalan och inspireras av vinnarna av Vårdförbundspriset, Årets vårdchef samt det nyinstiftade priset till Årets studenthandledare. Vårdgalan äger rum den 9 november i Stockholm.

• En kvinna som lyfter sin högra arm och hand med knuten näve

Stå upp för aborträtten 28 september

Den 28 september är det aborträttens dag och det vill vi uppmärksamma. Ta en bild, dela den i sociala medier och lägg till taggen #ståuppföraborträtten.

• Bild på några av vårdförbundets trycksaker

Chef- och ledarinternat

Äntligen dags för årets chef- och ledarinternat på Stufvenäs Gästgiveri!

• Biokvällar under v 47

Medlemmar! Något att se fram emot när höstrusket kommer. Under Vårdförbundsveckan, vecka 47, bjuds du som medlem i Vårdförbundet avdelning Blekinge in till biokvällar.

• klocka

Superrea på klockor

Nu ligger våra klockor på ”superrea” i medlemsbutiken – 10 kr styck.

• Margot Wallström talar på ett torg i Karlskrona

Margot Wallström på besök i Karlskrona

Vi fortsätter vår turné där vi besöker politiker i länet och igår hade vi möjlighet att få möta vår utrikesminister Margot Wallström när hon var på Stortorget i Karlskrona och höll tal.

• Tre personer ur avdelning Blekinges styrelse ler och sträcker fram brochyrer om Vårdförbundet

Inför valet 2018

Vård i världsklass-för alla. Nu ger vi oss ut till valstugorna i länet med valmanifestet i högsta hugg.

• Skriv en motion till Avdelning Blekinges årsmöte 2018

En motion är ett förslag från dig som medlem eller grupp av medlemmar, som du/ni vill att Vårdförbundet ska ta ställning till. Det kan vara en idé om något som du vill att Vårdförbundet arbetar vidare med, men det kan också vara något som du tycker att Vårdförbundet hittills inte gjort bra och därför önskar förändra.

• Fyra studenter på bibliotek

Stipendium kandidat - samt magisteruppsats

Vårdförbundet avdelning Blekinge delar varje år ut stipendium på 5000 kronor till en kandidat och en magisteruppsats. Glöm inte att ansöka senast den 30 juni!

• Kongress 2018

Nu är Vårdförbundets kongress 2018 igång. Följ oss gärna på Facebook under Vårdförbundet avdelning Blekinge, och Instagram under vfblekinge!

• Välkomna att delta i årets Event!

Årets Prideparad i Karlskrona äger rum lördagen den 2 juni. Ta med dig dina vänner, kollegor eller studiekamrater.

• Bra utbyte på "Work of Ages"

Igår hade vi i avdelning Blekinge träff för pensionärer - ”Work of Ages”

• Vårdförbundet bjuder in sina framtida kollegor till examenslunch

• Grattis Biomedicinska analytiker

Grattis på yrkesdagen biomedicinska analytiker!

Vi i Blekinge kommer att uppmärksamma yrkesdagen för biomedicinska analytiker genom att informera/kommunicera till allmänheten om vår viktiga profession.

• Vårdförbundspriset 2018 och Årets vårdchef 2018

Nominera till Vårdförbundspriset 2018 och till Årets vårdchef 2018 senast den 15 april

• Fyra småbilder i ett collage. Samtliga visar personal på sjukhus i olika arbetssituationer.

Möte med medlemmar på internationella kvinnodagen

Under vår resa genom Blekinge på Internationella kvinnodagen mötte vi medlemmar. Tack för givande samtal om bland annat genus och jämställdhet.

• Ett tiotal personer som sitter kring ett konferensbord och samtalar och fikar

Lokal fokusdag

I veckan ordnade vi en lokal fokusdag på kansliet. Den är ett komplement för förtroendevalda som har gått grundutbildningen, och vi samtalar kring partsförhållande, klimat och kultur hos arbetsgivarna. Dagen gav också erfarenhetsutbyte.

• En kvinna och en man som ligger i gräset och blundar med ansiktet vänt mot himlen

Dags igen för "Work of ages"

Välkommen på en träff för pensionärsmedlemmar där vi utbyter erfarenheter och delger varandra kunskap.

• Människor som sitter i en utbildningssal kring flera mindre bord och samtalar

Utbildningstillfälle; Att hålla hela livet

Är du sugen på att lära dig mer om arbetstider och vilka faktorer som gör att vi orkar arbeta till pensionen?!

• Nominera till kongress 2018

Om ganska precis fyra månader är alla val gjorda och Kongress 2018 över, men innan dess är det mycket som ska hända! Nu närmar sig sista nomineringsdag med stormsteg, den 31:a januari är sista dagen att nominera medlemmar till olika förtroendeuppdrag. Det verkligen läge att göra sista rycket och tillfråga de personer du funderat på att nominera!

• Examenslunch

Den 10 januari hade vi examenslunch på Scandic för studenterna på BTH, våra blivande kollegor.

• Människor som sitter kring bord på en utbildning och diskuterar, en person skriver på ett blädderblockspapper

Vi önskar alla medlemmar en god fortsättning på det nya året!

Nu finns många av årets aktiviteter tillgängliga i aktivitetsportalen så anmäl dig redan nu för att försäkra dig om en plats.

• Skaffa dig mer kunskap i ditt uppdrag som förtroendevald

Nu är anmälan öppen till utbildningarna under 2018. Oavsett om du är ny som förtroendevald eller har några år på nacken finns det kunskapspåfyllning för alla. Vad är nästa steg för dig?

• Glöggmorgon

I morse stod vi vid entrén på Blekingesjukhusen i Karlskrona och Karlshamn och välkomnade medarbetarna med varm glögg.

• Några personer som sitter i en skolsal och tittar på två personer som står framme vid tavlan och pratar

Avdelningsråd 7 december

Torsdag 7 december samlades förtroendevalda från Blekinge i ett avdelningsråd där vi bla checkade av vad som hänt hos arbetsgivarna i Blekinge sen vi sågs sist, i september.

• Vill du påverka Vårdförbundet?

Vill du påverka Vårdförbundet? Sista dagen att skicka in en motion till kongressen (2018) är 1 december i år! Här hittar du också de motioner som redan kommit in. Alla medlemmar kan skicka in motioner.

• Studenter som sitter runt småbord och äter examenslunch

Välkommen på examenslunch

Vi bjuder in våra framtida kollegor till examenslunch

• Årsmötesprotokoll

Här kan du ta del av protokollet från årsmötet 2017

• Nattbesök

Denna vecka har vi varit runt på flertalet avdelningar på Blekingesjukhuset för att träffa de medlemmar som vi inte alltid träffar på dagarna!

• Flera personer sitter och äter frukost tillsammans och diskuterar

Givande frukostmöte med politiker

Idag har styrelsen i avdelning Blekinge haft frukostmöte med några av länets politiker, från både landsting och kommun.

• Detaljbild av sjuksköterskekläder med skylt med texten förtroendevald och skyddsombud

Skyddsombudets dag

Idag är det skyddsombudets dag! Det vill vi uppmärksamma genom att påminna om vad skyddsombudets uppdrag innebär.

• Några persone som sitter kring ett konferensbord och lyssnar på två personer som står framför en whiteboard

Hur blir vi fler?

Avdelning Blekinge hade under onsdagen besök av medarbetare från nationella kansliet, som arbetar med medlemsväxt.

• Två personer som tagit emot stipendium vid årsmötet 2017 samt två representanter från avdelning Blekinges styrelse

Utdelning av stipendium

På avdelning Blekinges årsmöte delades stipendium ut för C-uppsats till Eva Hallström och Victoria Reinholdsson samt för D-uppsats till Helén Dellqvist och Ulrika Bernow Johansson.

• Årsmöte 2017

Avdelning Blekinge hade årsmöte tordagen den 5 oktober på Eriksberg. Medlemsdeltagandet var rekordstort.

• Flera människor som sitter kring dukade småbord och pratar och skrattar

Inbjudan till karriärkväll

• Biobiljett

Biokvällar i november

Under Vårdförbundsvecka, vecka 47, bjuds du som medlem i Vårdförbundet avdelning Blekinge in till biokvällar. Biokvällar arrangeras vid tre tillfällen under två dagar. Du kan gå på bio i Karlshamn, Ronneby eller Karlskrona och se filmen ”Vilken jävla cirkus”, av Helena Bergström.

• Gymnastiksko

After Work Out

Välkomna till Vårdförbundets medlemsaktivitet After Work Out! Det finns två tillfällen att delta, dels 27 september i Karlskrona och dels 28 september i Karlshamn. För att hjälpa andra måste vi också må bra själva. Vårdförbundet avdelning Blekinge tror att träning kan stärka både vår fysiska och psykiska hälsa och är en viktig del av ett hållbart yrkesliv.

• Sex kvinnor som sitter kring ett konferensbord

Höstens program är igång

Nu är vi igång med höstens program och hade igår en introduktionsutbildning för våra nya förtroendevalda.

• Människor som sitter vid ett konferensbord

Sista chansen att nominera!

Avdelning Blekinge har förlängt tiden för dig att kunna nominera inför årsmötet. Sista dagen är nu den 4 september.

• En man och två kvinnor sitter i en utbildningssal

Sista dagarna att nominera!

Ta vara på din chans att påverka genom att nominera vilka du vill ska sitta i styrelsen, i valberedningen och vara kongressombud.

• Fem civilklädda kvinnor som sitter vid ett konferensbord

Höstens utbildningar

Nu är det dags att börja kika på vilka utbildningar vi erbjuder under hösten.

• Arkivmappar

Besök på Blekingearkivet

Den 19 juni besökte vi Blekingearkivet i Bräkne-Hoby. Blekingearkivet är länsarkiv för enskild sektor och tar hand om organisationers material och skapar utifrån det ett relevant och användbart historiskt förenings-/företagsarkiv.

• After work out

Igår ordnade avdelning Blekinge After work out både i Karlskrona och i Karlshamn.

• Lunch med blivande sjuksköterskor

Idag träffade vi 41 blivande sjuksköterskor över en lunch på Scandic Hotell.

• Årsmöte, människor som sitter i en stor sal vid flera runda bord med vita dukar och tända ljus

Årsmöte 2017

Nu har vi öppnat upp för anmälningar till avdelning Blekinges årsmöte i oktober 2017.

• Utbildning för skyddsombud

Igår höll Liselott och Charlotte en utbildning för skyddsombud, som ville fördjupa sina kunskaper. Vi hade givande samtal om viktiga delar i uppdraget så som bland annat arbetsmiljöarbetet, kränkande särbehandling, försäkringar och riskbedömning.

• Studenter som sitter kring runda bord med vita dukar och tända ljus och äter examenslunch

Examenslunch för T6-studenter

Vårdförbundet bjuder in våra framtida kollegor till examenslunch. Vi har varit en del av er utbildning, och vi vill fortsätta vara en del när ni nu tar klivet in i yrkeslivet.

• Internationella yrkesdagen för barnmorskor

Den 5 maj, på Internationella yrkesdagen för barnmorskor, besökte vi våra barnmorskor på arbetsplatser i Karlskrona och Karlshamn.

• Ett publikhav som sträcker upp lappar med nummer på, omröstning

Nu kan du nominera till årsmötet 2017

All information om årsmötet hittar du i vänstermenyn. Där kommer ny information som rör årsmötet att läggas löpande fram tills att årsmötet är avslutat.

• Tecknad bild av fyra personer som står och pratar om Man kan förändra

Medlemskväll; Att hålla hela livet

Ett tillfälle till i vår för vår populära medlemskväll!

• Några kvinnor som sitter vid en konferensbord och tittar på en projektorduk. Det ligger papper och brinner ett stearinljus på bordet

Medlemsutbildning

Igår, den 28 mars hade vi en medlemsutbildning på kansliet i Karlskrona. Vi talade om att hålla hela livet och vilka förutsättningar som behövs för det.

• Vårblomma

Träff för pensionärsmedlemmar

Vi vill gärna träffa dig som är pensionärsmedlem!

• Avdelningsråd

Den 21 mars ordnade avdelning Blekinge en halvdag avdelningsråd för förtroendevalda på Ronneby Brunn.

• Missa inte utbildning för skyddsombud!

Kunskapspåfyllning för skyddsombud. Vi kommer under 2017 anordna en halvdag för kunskapspåfyllning för dig som är skyddsombud.

• Sju personer som sitter och står vid ett konferensbord, alla tittar in i kameran

Snack-Café

Den 7 mars besökte vi folkhögskolan i Bräkne Hoby och träffade blivande kollegor.

• Två kvinnor som är sjukhusklädda och ler och tittar på en kvinna som står med ryggen mot kameran

Du missar väl inte vår medlemsutbildning 28 mars!

• Två sjukhusklädda kvinnor som står och samtalar

Vårens frukostmöte!

Välkommen till vårens frukostmöte för dig som chef, ledare och medlem i Vårdförbundet.

• Två kvinnor som ler mot en tredje kvinna

Vårens höjdpunkt: MAS-internat på Badhotellet i Tranås!

Anmäl dig redan idag, begränsat antal platser.

• Två kvinnor sitter vid ett bord och samtalar och fikar

Karriärkväll

Den 7 februari hölls en karriärkväll för sjuksköterskestudenter.

• Tecknad bild av fyra personer som står och samtalar

Att hålla hela livet."Visst vill jag" är temat för detta utbildningstillfälle för er medlemmar. Förutsättningen för vår insats är ett hållbart yrkesliv.

• Tre kvinnor samtalar

Lokal fokusdag den 16 februari

Välkommen till lokal fokusdag, som är ett komplement till grundutbildningen.

• Personer som sitter kring ett bord och för anteckningar och tittar på en föreläsning med powerpointbilder

Avdelningsråd

I veckan möttes länets förtroendevalda.

• Nyutexaminerade Sjuksköterskor sitter runt ett bord och äter examenslunch på Hotell i Karlskrona

Examenslunch på Scandic Hotel Karlskrona

Vårdförbundet avdelning Blekinge har gratulerat och uppvaktat våra nyaste sjuksköterskekollegor.

• Tre kvinnor som sitter och samtalar. I bakgrunden fler människor som står upp och pratar i grupper

Utbildningar 2017 för dig som ny förtroendevald!

Nu kan du som är ny förtroendevald anmäla dig till introduktionsdag och grundutbildning för 2017.

• Tårta med texten Internationella mansdagen

Internationella mansdagen

Idag, den 19 november, uppmärksammar och firar vi i Vårdförbundet avdelning Blekinge den Internationella mansdagen.

• Grattis alla röntgensjuksköterskor!

Grattis alla röntgensjuksköterskor på er internationella yrkesdag!

• Välkommen till karriärkväll!

Vi bjuder in dig som är student och medlem i Vårdförbundet till en karriärkväll där vi hjälps åt att förbereda dig inför din kommande karriär.

• På årsmötet den 6 oktober 2016 korades två stipendiater för bästa C- och D-uppsats

Vårdförbundet avdelning Blekinge delar varje år ut ett stipendium till sjuksköterskestuderande vid Blekinge Tekniska Högskola. Stipendiesumman är 10 000 kr och utgör en belöning för ett väl genomfört examensarbete inom ämnesområdet omvårdnad. Årets stipendiater heter Maria Laursen och Linda Georgio.

• Biokvällar

Ta chansen att träffa kollegor, mingla och se en bra film i höstmörkret!

• Nytt kollektivavtal om nattarbetstid

Landstinget Blekinge och Vårdförbundet har slutit ett nytt kollektivavtal om nattarbetstid. Det nya avtalet ska ge dem som jobbar natt bättre möjligheter till ett långsiktigt hållbart arbetsliv. Det tidigare avtalet har funnits sedan 2012 och sedan dess har Landstinget och Vårdförbundet haft en dialog kring hur det kan utvecklas. Bland annat har ny forskning kring hur skift- och nattarbete påverkar välmåendet varit viktiga inslag i diskussionerna.

• Förtroendevalda som sitter i en konferenssal och lyssnar på en föreläsare (med ryggarna emot fotografen)

Avdelningsråd i Ronneby

Vi träffade våra förtroendevalda på Ronneby Brunnshotell för diskussioner om intressanta och aktuella ämnen.

• Vill du vara med och påverka?Nominera till val av avdelning Blekinges valberedning!

Genom ditt engagemang som valberedare är din uppgift att ta fram förslag till en styrelse och kongressombud som ska leda arbetet för att förbättra vården och förutsättningarna för våra fyra yrken. Som valberedare får du möjlighet till en unik inblick i hur Vårdförbundet arbetar för att utveckla vården i Blekinge.

• Välkommen på After workout!

För mycket av det goda i sommar? Blev det inte så mycket motion som du planerat under semestern? Det gör inget, nu har du chansen att komma igång!

• En grupp med kvinnor sträcker upp röstsedlar

Välkommen till avdelning Blekinges årsmöte 6 oktober 2016

Använd din unika rätt att som medlem i Vårdförbundet, få vara med och besluta om vår verksamhet i Blekinge 2017.

• Välkommen till chefsinternat

Medlemmar som är chef/ledare hälsas välkomna till vårt årliga chefsinternat den 27-28 oktober

• Tre kvinnor sitter och samtalar

Höstens grundutbildningar är här

Nu kan du anmäla dig till höstens grundutbildningar. I Aktiviteter och utbildningar söker du grundutbildning för just din avdelning.

• Fem barnmorskor håller en tårtkartong med en grattis-tårta i.

Grattis till alla Barnmorskor!

Den 5 maj firade vi den internationella Barnmorskedagen genom att besöka BB och Förlossningen i Karlskrona och bjuda barnmorskorna på tårta.

• Årsrapport Blekinge 2015

2015 tog vi ett stort kliv i utvecklingen av demokratin i årsmötet då vi skapade verksamheten 2016 tillsammans med medlemmarna under mötet. Mycket energi och gemenskap kändes och hördes under den eftermiddagen och kvällen.

• Börje Dovstad ordförande för personaldelegationen i Karlskrona kommun, Gunilla Månsson ordförande för Vårdförbundet Blekinge, Eva-Marie Malmgren ordförande i äldrenämnden. Sittande: Mikael Jansson förhandlingschef Karlskrona kommun och Tobias Blümke förbundsombudsman Vårdförbundet

Nästa kollektivavtal i land gällande Akademisk specialisttjänstgöring

I april 2015 tecknade Vårdförbundets avdelning i Blekinge och Karlskrona kommun ett kollektivavtal där sjuksköterskor får lön under specialistutbildningen.

• Avdelning Blekinges ordförande Gunilla Månsson i samtal med politiker kring AST

Sjuksköterskor får lön under specialistutbildningen

Vårdförbundets avdelning i Blekinge och Landstinget Blekinge har den 6 februari 2015 tecknat kollektivavtal om att införa utbildningstjänster för akademisk specialisttjänstgöring.