Aktuellt i Norrbotten

• Årets löneförhandlingar i Region Norrbotten är klara!

Vi har nu avslutat årets löneöverläggning med Region Norrbotten.

• Möten för förtroendevalda

Nästa vecka vill vi träffa er förtroendevalda och prata om skyddsombudets roll.

• Årsmötet närmar sig

Lördag den 12 oktober är det dags för årsmöte! Vi behöver din anmälan senast 6 september. Anmäler du dig efter 6 september får du endast delta på själva årsmötet.

• Förtroendevaldamöte med middag och föreläsning

Välkommen till en trevlig heldag för förtroendevalda!

• Påminnelse om anmälan till facklig grundutbildning

Glöm inte att anmäla dig till facklig grundutbildning den 20-22 augusti på Sunderby folkhögskola. Sista anmälningsdag är måndag den 5 augusti!

• Bli vår nya styrelsekollega!

Den 12 oktober är det dags för årsmöte! Vi vill få in nomineringar till styrelseledamot och valberedare.

• Din arbetsmiljö under sommaren

Under sommaren ber vi dig som är yrkesverksam att svara på några frågor om din arbetsmiljö. Syftet med enkäten är att följa upp hur bemanning, arbetsbelastning och patientsäkerhet upplevs av Norrbottens medlemmar.

• Hej alla medlemmar!

Vårdförbundets vårtermin kännetecknades av flera tuffa förhandlingar med SKL och Sobona (kommunägda företag) för att få till stånd bättre villkor. Den 16 maj var vi överens – nya avtalet HÖK 19 är nu på plats!

• Vad gäller vid beordrad tjänstgöring?

Beordrat arbete ska endast förekomma i undantagsfall och ske i nära anslutning till det aktuella arbetstillfället då du inte är i tjänst. Lösningen kan tas till när det inte finns några andra möjligheter.

• Populär pensionärslunch

Tisdag den 4 juni hade lunch för pensionärsmedlemmar i Gällivare.

• Internat för chefer och ledare

Är du chef eller ledare och medlem i Vårdförbundet? Häng med på årets chefsinternat 26-27 november – en samlingspunkt för alla chefer och ledare!

• Pride med Vårdförbundet

Häng med oss på Prideparad lördag den 15 juni!

• Årsmöte 2019

Save the date! Lördag den 12 oktober är det dags för Norrbottens årsmöte.

• Träffar för förtroendevalda

Vecka 21 besöker vi er förtroendevalda ute på sjukhusen. Träffarna riktar sig till alla, både region-, kommun- och privatanställda.

• Sjuksköterskedagen

Söndag den 12 maj är det den internationella yrkesdagen för sjuksköterskor.

• Barnmorskedagen

Den 5 maj lyfts barnmorskans yrkesroll i världen. Gör det du också!

• Fira Sjuksköterskedagen med oss

Den internationella yrkesdagen för sjuksköterskor närmar sig och vi firar lite i förskott med träffar runtom i länet.

• Vi vill träffa er förtroendevalda!

På måndag kommer vi till er på Sunderby sjukhus.

• Inbjudan för dig som är medarbetare i Region Norrbotten

Är du mellan 18 och 67 år, och medarbetare i Region Norrbotten? Välkommen till pensionsinformation för medlemmar i Kommunal, Vision och Vårdförbundet!

• Glad påsk!

Vi önskar er alla medlemmar i Norrbotten en riktigt trevlig påsk!

• Biomedicinska analytikerdagen

På måndag (15/4) är det den internationella yrkesdagen för biomedicinska analytiker. Passa på att hylla yrket!

• Vi vill träffa er!

Vi möter upp er förtroendevalda på tre sjukhusorter i länet vecka 17 och 18.

• Tävlingens vinnare

Vår tävling är nu avslutad och här presenteras de rätta svaren och vinnarna.

• Är du förtroendevald och behöver gå grundutbildningen?

Nästa certifierade grundutbildning för förtroendevalda äger rum 20-22 augusti. Passa på att anmäla dig!

• Tävling!

Var med i vår tävling genom att svara på tre frågor! Svaren finns att hitta på hemsidan.

• Kollektivavtalets dag

Söndag den 17 mars är det kollektivavtalets dag! Att kollektivavtal är bra på många sätt vet du kanske, men har du koll på hur mycket det faktiskt kan betyda för din privata ekonomi?

• Möt oss och prata avtalsrörelse!

Vad är det som pågår i avtalsrörelsen? Har vi något avtal? Får vi något avtal och i så fall när och hur kommer det att se ut?

• En av Sveriges främsta förebilder!

Idag på Internationella kvinnodagen är vi extra stolta över att Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro, är med på Expressens 100-lista över Sveriges främsta kvinnliga förebilder!

• After Vård i Kalix

Nu kör vi igång med våra populära After Vård-träffar där vi ses över en trevlig middag! Först ut är Kalix den 29 mars.

• Träffar för förtroendevalda

Under vecka 21 besöker vi er förtroendevalda ute på sjukhusen. Träffarna riktar sig till alla, både region-, kommun- och privatanställda.

• Fira Internationella kvinnodagen med TCO!

Fredag den 8 mars är det Internationella kvinnodagen. Kom och fira den med TCO Norrbotten!

• Vårdförbundets nattavtal fortsätter tillämpas – oavsett facklig tillhörighet

SKL informerar sina medlemmar, regioner och kommuner, att Vårdförbundets arbetstidsavtal fortsätter att gälla, oavsett facklig tillhörighet.

• Introduktionsdag för förtroendevalda

I tisdags hade vi årets första introduktionsdag för förtroendevalda. Vi höll till i våra lokaler på Storgatan i Luleå.

• Nyfiken på vad vi genomförde under 2018? Läs mer här!

Varje år summerar och utvärderar vi föregående år och skriver en årsrapport.

• Karriärkväll med pizza

Vi bjuder in till karriärkväll för studenter som läser termin 5 på Röntgensjuksköterskeprogrammet vid Luleå Tekniska Universitet.

• Du missar väl inte mötena för förtroendevalda?

I februari träffas vi i Piteå, Sunderbyn och Gällivare. Utbildningen ger kunskap och verktyg i uppdraget som förtroendevald och i det partsgemensamma arbetet på arbetsplatsen.

• Ordförande har ordet

Nyhetsbrev från avdelning Norrbotten.

• Grattis till oss!

Tävlingen under kampanjperioden är avgjord och Norrbotten kammade hem vinsten!

• Påminnelse: Enkät från LTU

Är du landstings/regionanställd sjuksköterska eller barnmorska? För en tid sedan bad vi er svara på en webbenkät om lärandevillkor och inhyrning. Har du inte svarat? Gör det nu, det tar bara några minuter.

• Framtidens hälso- och sjukvård - hur ska den se ut?

Det vore mycket uppskattat om du skulle kunna avvara lite av din tid till att klicka på länken nedan och svara på en enkät.

• Är du förtroendevald och behöver gå grundutbildningen?

Nu kan du anmäla dig till 2019 års utbildningar!

• Utbildningsdagar för förtroendevalda

Snart närmar sig 2019 års första förtroendevaldadagar! I februari träffas vi i Piteå, Sunderbyn och Gällivare.

• Ikearesan - vi förlänger anmälningstiden

Har du missat att anmäla dig till vår bussutflykt till Ikea? Vi har förlängt anmälningstiden!

• Webbenkät från LTU

Är du landstings/regionanställd sjuksköterska eller barnmorska och vill besvara en webbenkät om lärandevillkor och inhyrning?

• Röntgensjuksköterskans dag

Idag, 8 november, är det den internationella yrkesdagen för röntgensjuksköterskor.

• Bussutflykt till Ikea

Fredag den 23 november åker vi till Ikea Haparanda med två bussar. Häng med!

• Förtroendevaldamöten i november

Platser kvar! Missa inte att anmäla dig till vår förtroendevaldautbildning som äger rum i november.

• Tjänstepensionens dag

Idag, den 27 september, är det Tjänstepensionens dag!

• Stå upp för aborträtten på fredag!

Nu på fredag den 28 september är det aborträttens dag och det vill vi uppmärksamma. Ta en bild, dela den i sociala medier och lägg till taggen #ståuppföraborträtten.

• Chefsträff med Afternoon Tea

Vårdförbundet bjuder in chefer och ledare på en träff med efterföljande Afternoon Tea i Luleå.

• Norrbottens årsmöte 2018

Passa på att delta på vårt årsmöte. Där kan du och andra medlemmar vara med och planera vår lokala verksamheten för det kommande året.

• After Vård i Luleå och Kalix

Häng med på After Vård med oss i Vårdförbundet!

• Superrea på klockor!

Nu har vi superrea på tre olika sorters klockor i Medlemsbutiken. Passa på att fynda - 10 kronor styck!

• Lunch i Arjeplog och Arvidsjaur

Den 19 september ordnar vi lunch i Arjeplog och i Arvidsjaur. Ta med dig en kollega och kom!

• Har du inte svarat på vår sommarenkät?

Hur har du haft det på jobbet i sommar? I juli skickade vi ut en sommarenkät till alla våra yrkesverksamma medlemmar i Norrbotten. Har du inte svarat? Ta chansen och gör det nu.

• Lär dig mer om din pension

Du som är mellan 18 och 67 år och medlem i Vårdförbundet hälsas välkommen till pensionsinformation!

• Snart dags för höstens förtroendevaldaträffar

Är du förtroendevald? Missa inte höstens temautbildning. Kunskap är en förutsättning för att du ska kunna påverka arbetsmiljön och utvecklingen på just din arbetsplats!

• Din arbetsmiljö sommaren 2018

Under sommaren ber vi dig som är yrkesverksam att svara på några frågor din arbetsmiljö. Syftet med enkäten är att följa upp hur bemanning, arbetsbelastning och patientsäkerhet upplevs av Norrbottens medlemmar.

• Påminnelse: Årets chefsinternat

Det är mitt i sommaren men vi vill passa på att påminna om årets chefsinternat som äger rum 20-21 november. Det finns platser kvar - missa inte att anmäla dig!

• Hur är din sommar i år?

Under sommaren kommer vi be dig som är yrkesverksam att svara på några frågor om din arbetsmiljö.

• Ordförande har ordet

Hej på er runtom i Norrbotten! I oktober 2017 blev jag vald till ny ordförande i avdelning Norrbotten. Jag kan nu summera några intensiva månader i detta häftiga uppdrag, där jag tillsammans med styrelsen och er medlemmar, påverkar arbetsgivare och beslutsfattare att uppnå bättre villkor och arbetsmiljö.

• Norrbottens årsmöte 2018

Boka in årsmötet den 6 oktober i almanackan redan nu. Det vill du inte missa!

• Pride med Vårdförbundet

Häng med oss på Prideparad lördag den 16 juni!

• Anmäl dig till introduktionsdag!

Den 4 juni har vi introduktionsdag i våra lokaler på Storgatan 30 i Luleå. Det finns fortfarande platser kvar. Missa inte att anmäla dig!

• Omtyckt studiecirkel i personcentrerad vård

Vår styrelseledamot Erika Helin har hållit i en studiecirkel i personcentrerad vård, som varit väldigt uppskattad!

• Sineva vald till förbundsordförande

Nu (14-17 maj) pågår Vårdförbundets kongress. Från Norrbotten har vi sju kongressombud på plats. Idag valdes Sineva Ribeiro enhälligt till förbundsordförande!

• Missa inte din introdag!

Är du ny förtroendevald och behöver gå grundutbildningen? Det finns fortfarande några platser kvar till introduktionsdagen i Luleå måndag den 4 juni.

• Internationella yrkesdagen för sjuksköterskor

Lördag den 12 maj firar vi alla sjuksköterskor på Internationella yrkesdagen!

• Välkommen till ett inspirationsfyllt chefsinternat!

Är du chef eller ledare och medlem i Vårdförbundet? Häng med på årets chefsinternat 20-21 november – en samlingspunkt för alla chefer och ledare!

• Kom och fika med oss!

Onsdag den 9 maj kommer vi att stå i glasgatan på Sunderby sjukhus för att bjuda på Fairtrade-fika och uppvakta sjuksköterskor.

• Grattis alla barnmorskor!

Lördag den 5 maj är det internationella yrkesdagen för barnmorskor. Var med och uppmärksamma dagen!

• Biomedicinska analytikerdagen

I år inföll internationella yrkesdagen för biomedicinska analytiker på en söndag (15 april).

• Fira biomedicinska analytikerdagen på söndag!

Söndag den 15 april är det den internationella yrkesdagen för biomedicinska analytiker. Var med och uppmärksamma dagen!

• Passa på att nominera!

För att lyfta våra medlemmars insatser förlängs nu möjligheten att nominera till Vårdförbundspriset och Årets Vårdchef.

• Nominera till Vårdförbundspriset senast 15 april!

Vi vill belöna de som skapar en bättre och mer jämlik hälso- och sjukvård för patienter, en sundare arbetsmiljö för personalen och inspirerande handledarskap för vårdstudenter. På Vårdgalan den 9 november delar vi ut fina priser till några av dessa.

• After Vård i Piteå

Tisdag den 8 maj har vi After Vård på Thai Garden i Piteå.

• Nyutbildade förtroendevalda

Den 19-21 mars var det dags för grundutbildning på Sunderby folkhögskola.

• Vad hände i Norrbotten 2017?

Nyfiken på vad som hänt i Norrbotten 2017? Ta del av årsrapporten som avdelningsordförande Camilla Eriksson Sundberg skrivit.

• Nominera till kongressen

Om ganska precis fyra månader är alla val gjorda och Kongress 2018 över, men innan dess är det mycket som ska hända! Här kommer lite information från Förbundsvalberedningen.

• Tårta med ros och text Vårdförbundet

Värva en ny medlem - Vi bjuder på tårta!

Ta chansen och ha tårtkalas på jobbet genom att värva en ny medlem till Vårdförbundet.