Aktuellt Blekinge

• Dags att söka stipendium för kandidat- och magisteruppsats

Vårdförbundet avdelning Blekinge delar varje år ut stipendium på 5000 kr till en kandidat- och en magisteruppsats med syfte att främja forskning, ny kunskap och utvecklingen av hälso- och sjukvård.

• Linnéa Claesson

Medlemsföreläsning med Linnéa Claesson

Får vi presentera välkända Linnéa Claesson!Linnéa Claeson är före detta professionell handbollsspelare, kolumnist på Aftonbladet och en flitig förespråkare för rättvisa och hänsyn. Hon är känd för att vara grundare av Instagramkontot Assholesonline, där hon medvetandegör sexuella trakasserier och näthat. Hon har där cirka 300.000 följare.

• Människor som sitter och arbetar i ett konferensrum

Avdelningsråd

Nu finns det fyra nya datum för avdelningsråd att anmäla sig till i Aktivitetsportalen. Vi ser fram emot att träffas. Välkommen att anmäla dig!

• Vikten av förtroendevalda

Val av en eller flera förtroendevalda på arbetsplatsen har stor betydelse. Hör Clara, Mariangela och Tommy berätta varför de valt att vara förtroendevalda på sina arbetsplatser.

• Välkommen på examenslunch för studenter!

Vårdförbundet bjuder in våra framtida kollegor till examenslunch.Vi har varit en del av er utbildning, och vi vill fortsätta vara en del när ni nu tar klivet in i yrkeslivet.

• röntgensjuksköterska

Grattis alla röntgensjuksköterskor!

Det var den 8 november 1895 som Wilhelm Röntgen gjorde den upptäckt som kom att både revolutionera sjukvården och ge honom ett Nobelpris. 123 år senare firas Röntgensjuksköterskans dag över hela världen.

• höstlöv

Höstmys på hotell

Varför inte lyxa till det med några dagar på hotell i höst? Som medlem i Vårdförbundet har du rabatt på hotellvistelser på Nordic Choice Hotels och Elite Hotels. Rabatten gäller under helger och lov. Du kan välja mellan många olika hotell i både Skandinavien och Baltikum.

• Tre leende kvinnor

Grattis alla Skyddsombud!

Vi firar skyddsombudens dag för att uppmärksamma och synliggöra deras viktiga uppdrag. Skyddsombuden arbetar för att utveckla en bra arbetsmiljö, det gäller både den sociala och organisatoriska arbetsmiljön. De vakar över att arbetsgivaren uppfyller kraven i arbetsmiljölagen. Skyddsombuden kan begära att arbetsgivaren genomför åtgärder för att åstadkomma en bra arbetsmiljö

• Det är dags att välja förtroendevald på arbetsplatsen

Från årsskiftet börjar en ny mandatperiod för uppdraget som förtroendevald på arbetsplats. Varför engagera sig fackligt? Jo, därför vi tycker det är viktigt med en arbetsplats där alla mår bra. Det är medlemmarna som är Vårdförbundet och tillsammans formar verksamheten.