Happy Pride 2018!

Det är dags att sammanfatta en fantastisk Pridehelg. I år var temat på Örebro Pride ”Wear your colors with Pride”, och vi bjöds på en färgsprakande festhelg, där Vårdförbundet avdelning Örebro fanns i plats i Pridepark och gick med i regnbågsparaden.

I Vårdförbundstältet drog våra 2 hemliga lådor många besökare.  Där kunde man känna på lådornas innehåll, gissa, tävla och vinna priser. Sammanlagt tävlade över 120 barn i barnlådan och över 100 personer i vuxenlådan.

I regnbågsparaden gick Vårdförbundet med de andra fackförbunden i TCO Örebro. Vår sektion i paraden genomsyrades av blåsorkester, regnbågsflagga, skratt och gemenskap. Stort tack till alla medlemmar som tillsammans med vänner och familj anslöt till oss. Jätteroligt!

Vi fick också frågan, av nyfikna besökare, varför vi som fackförbund engagerar oss i Pride. Svaret är att vi engagerar oss i Pride för att visa att oavsett vem du är eller vem du älskar ska du som barnmorska, biomedicinsk analytiker, sjuksköterska och röntgensjuksköterska känna dig hemma i Vårdförbundet. Du ska kunna vara dig själv oavsett din identitet och avsett vem du älskar, både hemma och på jobbet. Vi tar ställning till mångfald, allas lika värde, olikheter och rättigheter.

Vårdförbundet – oavsett vem du älskar!

På återseende nästa år!