• Nominera Årets förtroendevald/ skyddsombud!

Har du en engagerad och initiativrik förtroendevald på din arbetsplats? Eller känner du ett skyddsombud som är duktig på att skapa en bra arbetsmiljö? Skicka in din nominering till oss senast den 5 september!

• Digital motionsskola 24 eller 26 augusti!

Vi träffas digitalt och går igenom hur du skriver en motion och vad som är bra att tänka på när du formulerar dig, för största möjlighet att få igenom motionen på årsmötet. Ett bra tillfälle för dig som vill "vässa" till din motion till Vårdförbundet avdelning Skånes årsmöte!

• Ordförande har ordet – Min legitimation

Läs ordförande Malin Tillgrens ord om våra yrkens legitimation, vad det innebär och vårt ansvar.

• Ordförande har ordet - Är vår arbetsmiljö mindre värd?

Sen tidernas begynnelse, eller åtminstone sen fackförbunden bildades, har arbetsmiljöfrågorna varit väldigt viktiga. En fråga som vi aldrig kan slappna av kring. Under pandemin har vår arbetsmiljö inom hälso- och sjukvården blivit än mer utsatt än i vanliga fall. Och här undrar jag om Arbetsmiljöverket (AV) gjort vad de ska i alla lägen…

• Motion - ett förslag till förändring!

En motion är en demokratisk rättighet och ett bra sätt att föra fram din åsikt på. Vad är viktigt för dig? Vill du påverka och har förslag på förbättringar?

• Ordförande har ordet – om vaccin

Vaccin är en av de största medicinska upptäckterna genom världshistorien. Genom vaccin har sjukdomar utrotats helt från jorden, några är på väg och andra gör att en stor del av befolkningen inte behöver bli svårt sjuka. Vaccinen mot Corona gick relativt snabbt att ta fram och de flesta av oss ställer stort hopp till att de kommer att ge oss snabbare möjlighet till ett normalt liv.

• Karriärkväll för Biomedicinska analytiker

15 april är det internationella Biomedicinska analytikerdagen och det vill vi fira tillsammans med dig! Välkommen till en digital karriärkväll, med en spännande föreläsning av Anne Lindgren, Förbundsombudsman och tidigare President i IFBLS. Under kvällen anordnas också en tävling och fina priser utlovas! Bjud med en kollega som är Biomedicinsk analytiker men ännu inte medlem. Kom bara ihåg att kollegan också behöver anmäla sig!

• Ordförande har ordet – Nu är det påsk

Tänk att det är andra påsken under pandemin som vi får uppleva. Höll först på att skriva fira, men det kändes inte som rätt ord… Vaccinationerna har inte kommit så långt som vi hade hoppats vilket gör att det fortfarande enbart kan bli ett firande med de närmsta. Om man nu inte befinner sig på jobbet hela påsken.

• Nominera - påverka idag och i framtiden

I höst är det årsmöte i Skåne och avdelningsstyrelse, kongressombud samt valberedare ska väljas om. Har du idéer om hur Vårdförbundet kan jobba? Tankar om hur vi blir fler medlemmar? Kanske har du en särskild hjärtefråga, eller vill vara med där besluten fattas? Låt inte idéerna stanna i fikarummet! Nominera dig själv eller någon annan som brinner för utveckling, påverkan och att göra skillnad.

• Ordförande har ordet - Kampen för jämställdhet

Måndagen den 8 mars är det internationella kvinnodagen. I år är det 100 år sedan kvinnor i Sverige fick rösta för första gången. 100 år och väldigt mycket har hänt sedan dess. Det är våra fyra yrken ett tydligt bevis på, både kunskapsutvecklingen men även synen på våra professioner.