Oro för konsekvenserna när angiverilagen blir verklighet
Den nya lagstiftningen om stärkt återvändandeverksamhet har nu klubbats och träder i kraft den 13 juli. Vårdförbundet ser allvarliga risker för hur förändringarna kan påverka vården för gravida, födande, nyfödda och den tillit som är avgörande i mötet mellan patient och profession.
Riksdagen har nu beslutat om lagändringar inom ramen för så kallad stärkt återvändandeverksamhet, ofta kallad “angiverilagen”. Vårdförbundet ser med stor oro på vilka indirekta konsekvenser detta kan få för barnmorskor, födande och nyfödda.
Indirekta konsekvenser för vården
Även om hälso- och sjukvården formellt inte omfattas av någon anmälningsplikt påverkas barnmorskor och förlossningsvården indirekt genom kravet på födelseanmälan till Skatteverket. I praktiken riskerar detta att leda till att uppgifter om papperslösa föräldrar förs vidare till myndigheten. Skatteverket är en av de myndigheter som på eget initiativ ska lämna uppgifter om en utlänning till Polismyndigheten om det finns anledning att anta att personen inte har rätt att vistas i Sverige.
Risker för allvarliga konsekvenser
Vårdförbundet är särskilt bekymrat över att detta kan underminera tilliten till vården. Risken kan bli att gravida och födande avstår från att söka vård eller väljer att föda utanför hälso- och sjukvårdsystemet med risk för allvarliga konsekvenser för både den födande och barnet. Samtidigt kan barn som inte registreras vid födseln hamna i en mycket utsatt situation, utan grundläggande rättigheter och skydd.
Etiska dilemman i barnmorskors arbete
För barnmorskor innebär utvecklingen också ett etiskt dilemma. Kravet att göra födelseanmälan står i konflikt med professionens ansvar att värna patienters integritet och trygghet. Det riskerar att skapa etisk stress och svåra avvägningar i det dagliga arbetet.
Vårdförbundets arbete och ställningstagande
Vårdförbundet har under hela processen varit en tydlig röst mot lagförslaget. Genom remissvar, debattartiklar och opinionsbildning har förbundet lyft riskerna för patientsäkerhet, barns rättigheter och tilliten till hälso- och sjukvården. Vårdförbundet har också samarbetat med andra organisationer och professioner för att synliggöra konsekvenserna och de samarbetena fortskrider.
Fortsatt arbete framåt
Nu fortsätter vårt arbete. Vårdförbundet följer utvecklingen noggrant, analyserar vilka handlingsvägar som finns och verkar tillsammans med andra aktörer för att begränsa de negativa effekterna.
Frågan väcker stark oro hos många av er och Vårdförbundet delar den oron. Förbundet arbetar aktivt vidare för att värna både professionens villkor och en säker och jämlik vård.
Vårdförbundets arbete i frågan
- Kategorier:
- Barnmorska
- Politik
- Nationellt