Aktuellt i Västerbotten

• Handlingar till årsmötet

Här publiceras handlingarna till Årsmötet den 7 oktober 2017.

• Pennficka och klämma med texten förtroendevald/skyddsombud

Förtroendevald / skyddsombud på arbetsplatsen. Varför är det viktigt?

Cecilia Lundberg skriver i Västerbottensbloggen om hur viktigt det är att det finns lokalt förtroendevald på arbetsplatsen och det är framförallt roligt att vara förtroendevald.

• guldpengar

Löneöversyn 2017-2018, Västerbottens läns landsting

En löneökning på i snitt nio procent under två år, det ingår i det nya avtal som Vårdförbundet Västerbotten har slutit med landstinget. En extra satsning görs på biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor.

• kaffekopp och smörgås

Medlemscaféer i Umeå, Lycksele och Skellefteå

Ta en fikarast och kom och drick en kopp kaffe med Vårdförbundet och passa på att träffa dina kollegor. Vi bjuder på fika och ingen föranmälan behövs. Caféerna är öppna flera gånger under hösten, både i Umeå, Lycksele och Skellefteå.  Vi ses väl?

• Foto på Helena Forss Johansson

Det är inte brist på oss - det är brist på schyssta villkor!

Helena Forss Johansson, avdelningsstyrelsen tycker till om den så kallade bristen på Vårdförbundets yrkesgrupper. Helena säger bland annat - arbetsgivare måste ta sitt ansvar, det är inte brist på sjuksköterskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och barnmorskor. Det är akut brist på attraktiva arbetsplatser, schyssta arbetsmiljöer, villkor och löner!

• Blå kaffekopp

Fikasugen?

Har ni någon speciell fråga på din arbetsplats som känns viktig? Kontakta oss så besöker vi dig och dina kollegor.

• Bild från Prideparaden i Umeå 2016

Gå i Prideparaden med Vårdförbundet!

Den 30 september är det åter dags för Prideparad i Umeå och självklart kommer Vårdförbundet Avdelning Västerbotten att delta.

• Prästkragar vid vatten

Enkät nr 2 om din arbetsmiljö sommaren 2017

Under sommaren ber vi dig som är yrkesverksam att svara på sex frågor om hur din arbetsmiljö har varit den senast veckan. Syftet med enkäten är att följa upp hur bemanning, arbetsbelastning och patientsäkerhet upplevs av oss medlemmar vid olika tillfällen. Sammanställning av enkätsvaren  används i dialog med länets arbetsgivare då sommaren 2017 utvärderas.

• Chefsdagarna klara

21-22 november är det dags för chefsinternat i Medlefors. Programmet är nu klart!