#sägNEJtillnazismen

TCO Göteborgs styrelse har fattat beslutet att protestera mot nazismen och påminna sina medlemmar att fackföreningar arbetar för alla människors lika värde.

Anledningen är att Nordiska motståndsrörelsen (NMR) har beviljats marsch på gator i Göteborg i samband med Bokmässan på Svenska mässan den 30 september, och i dagarna ser vi att NMR respektlösa beteende bara eskalerar.

Dessa odemokratiska och våldsbejakande rörelser som NMR hotar vår demokrati och är emot alla fackliga grundläggande värderingar som alla människors lika värde och rättigheter, jämställdhet, demokrati och solidaritet.

De hotar och trakasserar våra medlemmar med utländsk bakgrund, en annan etnicitet,  HBTQ-personer, feminister med flera. Det räcker med att vara fackligt ansluten för att vara fiende i deras ögon.

Därför uppmanar TCO Göteborg sina medlemmar att agera och säga NEJ till nazismen.
Skriv ut bifogad affisch, häng upp den på ett synligt ställe på din arbetsplats, lägg den på fikabordet, diskutera varför är kampen för alla människors lika värde viktig och anslut till de befintliga fredliga och tillåtna protester och manifestationer i Göteborg 30 september som har för budskap att säga NEJ till nazismen.

TCO (tjänstemännens centralorganisation) är en partipolitiskt obunden centralorganisation som samlar 14 fackförbund med nästan 1,4 miljoner medlemmar i Sverige.

I TCO Göteborg är vi sex fackförbund som är aktiva: Fackförbundet ST, Lärarförbundet, Polisförbundet, Unionen, Vision och Vårdförbundet. Vi är mer än 60 000 medlemmar bara i Göteborg. Vår storlek och styrka spelar roll.

Göteborgs fria tidning: TCO protesterar mot nazistiska NMR.

/Vårdförbundet avdelning Västra Götaland