Aktuellt i Västra Götaland

• Manifestation 4 september, ”Slut på rean - en annan vård är möjlig”

Vi vill göra alla Vårdförbundets medlemmar i avdelning Västra Götaland medvetna om den manifestation som planeras den 4 september.

• Upprorsstämning inom sjukvården

Debattartikel av vice ordförande Robin Åberg samt styrelseledamot Mariette Björk i Skaraborgsbygden, publicerad den 4 augusti.

• Debattartikel i Skaraborgs Allehanda

Den 21 juli publicerades styrelseledamot Lene Lorentzens debattartikel om sjukvårdens förfall i Skaraborgs Allehanda.

• Bli ambassadör för Fairtrade

Vill du göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom? Gå Fairtrades ambassadörsutbildning och lär dig mer om Fairtrademärkt i Karlstad.

• Webbtävling avgjord

Vi gratulerar Sofia Tholén Dahlman som vann vår webbtävling om övernattning för 2 personer på Bohusgården!

• Vårdförbundet bemöter VGRs svar på debattartikel i GP

I början på juli publicerade Västra Götalandsregionen ett svar på Vårdförbundets debattartikel i Göteborgs-Posten den 21 juni på sin hemsida. Ann-Sofi Lodin, regiondirektör, Marina Olsson, personaldirektör samt Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör bemöter Vårdförbundets farhågor kring den välkända problematiken att bristen på sjuksköterskor påverkar patientsäkerheten negativt.

• Nytt kollektivavtal ambulansen, Sahlgrenska universitetssjukhuset

Efter flera års försök att få till stånd ett kollektivavtal för ambulansverksamheten i Göteborg, som idag bedrivs av Sahlgrenska Universitetssjukhuset, avseende arbetsgivarens möjlighet att byta ut rast mot måltidsuppehåll justerade parterna fredagen den 27 maj, ett kollektivavtal som reglerar frågan.

• Debattartikel i GP -"Behandla oss med respekt"

I gårdagens GP kunde vi läsa en debattartikel av vår ordförande Anne Karin Höglund och vice ordförande Robin Åberg om sjuksköterskornas usla arbetsvillkor.

• Politikerfrukost

Under vecka 24 bjöd Vårdförbundet in till politikerfrukost på kansliet i Göteborg. Under två förmiddagar träffade ordförande Anne Karin Höglund och vice ordförande Robin Åberg, samt delar av avdelningsstyrelsen, moderaterna och FI för att diskutera aktuella frågor för våra medlemmar. Tidigare under våren har vi haft liknande träffar med andra partier.

• West Pride 2016.

Den 8-12 juni hölls de årliga West Pridedagarna i Göteborg. Dagarna inleddes med ett seminarie i samarbete med Vision, Vårdförbundet och Sensus och avslutades med den sedvanliga paraden.