Aktuellt i Västra Götaland

• Grattis till er som blivit nominerade till Årets Förtroendevald, Årets Rookie och Årets Skyddsombud

De senaste åren har Vårdförbundet Västra Götaland premierat förtroendevaldas arbete genom att dela ut pris till Årets Förtroendevald, Årets Rookie och Årets Skyddsombud. Utdelning av pris sker i samband med årsmötet den 8 oktober.

• burk med pensionspengar

Ta makten över framtiden - Lär dig mer om din pension.

Vårdförbundet och KPA  inbjuder till ett kostnadsfritt seminarium som hjälper dig att fatta trygga beslut kring din pension. Välkommen att anmäla dig till höstens informationsträffar.

• Förbundsordförande Sineva Ribeiro

Utbildningsdag om Personcentrerad vård på Bohusgården

Förbundsordförande Sineva Ribeiro inledningstalar på utbildningsdagen den 7 oktober.

• TCO-forum för förtroendevalda 2 november i Göteborg.

För tredje året i rad bjuder TCO Göteborg in förtroendevalda i Vårdförbundet och andra förbund i TCO-familjen (Lärarförbundet, Polisförbundet, Vision, Unionen och Fackförbundet ST) till ett seminarium i Göteborg med flera intressanta föreläsningar.

• Manifestation 4 september avdelning Västra Götaland

Den 4 september kl. 14:00 samlades över 2000 personer på Gustav Adolfs torg i Göteborg för att delta i den nationella manifestationen "Slut på rean – en annan vård är möjlig". Givetvis var Vårdförbundet där med plakat, banderoller och en vilja att förändra.

• Utbildningsdag för skyddsombud i Västra Götaland 21 oktober

Välkommen till en utbildningsdag kring AFS 2015:4 med en föreläsning av Maria Steinberg kring AFS 2015:4 och skyddsombudets roll och befogenheter på Skyddsombudets dag den 21 oktober.

• Debattartikel i dagens GP -"Vården på väg att krackelera"

Efter många års erfarenhet av löneavtal kan jag verkligen känna med Kommunal och deras medlemmars oro, skriver Marita Tenggren, Vårdförbundet SU.

• Dagbok från Etiopien och LIN-projektet.

Det sista av de sex afrikanska länderna som är med i LIN-projektet Vårdförbundet och ICN (International Council of Nurses ) genomför med SIDA-pengar via U2U (Union to Union). Vi samarbetar med sjuksköterskeorganisationerna NNA (National Nurse Acoccioation) i Etiopien, Malavi, Swaziland, Zambia, Uganda och Lesotho. Huvudmålet är att stärka unga kvinnors ledarskap och på så vis hjälpa de olika NNAs skapa en bättre fackförening/acociation.

• Stärker unga kvinnors ledarskap i Afrika.

För tre år sedan startade Vårdförbundet, ICN och National Nurses Association något som kallas för Lin-projektet, med verksamhet i Afrika. Om två veckor åker Västra Götalands ordförande, Anne Karin Höglund till Etiopien för att lära unga sjuksköterskor om bland annat ledarskap. Det är sjätte landet i Afrika som vi jobbar med.

• Årsmöte 2016

Du som är medlem i Vårdförbundet avdelning Västra Götaland är välkommen på årsmöte den 8 oktober på Bohusgården, Uddevalla, där du är med och påverkar avdelningens verksamhetsplanering för 2017 och får ta del av en spännande föreläsning. Vårdförbundet bjuder på mat.