Är du ny som förtroendevald? Grymt! Här får du fem snabba tips som hjälper dig komma igång.

Aktiviteter

• Fantastiskt att du vill vara förtroendevald på din arbetsplats! Det betyder att dina arbetskamrater tror på dig. Det betyder också att du själv tror att du har förmågan att göra skillnad. Låt det sjunka in. Du har bästa möjliga utgångsläge.

• Drivkrafter och drömmar är motorn för all förändring. Lite bränsle i form av kunskap och knep ger luft under vingarna. Anmäl dig till Vårdförbundets grundutbildning för förtroendevalda. Du får ledigt från jobbet för att delta.
    Medan du väntar på den kan du alltid dyka in i någon av våra webbutbildningar. Gör ett avsnitt då och då, det räcker långt!

• Din nya outfit. Medlemmarna som valde dig vet att du är förtroendevald. Nu är det dags att visa resten av världen på jobbet att just du är förtroendevald av Vårdförbundets medlemmar på din arbetsplats! Du behöver din förtroendevaldskylt och en fin pennficka med Vårdförbundets logga på. In och beställ din pennficka i Medlemsbutiken

• Mingla loss. Tänk dig att din arbetsplats är som en fest eller en middag i goda vänners lag. Hur gör du då? Flytta det tänket till jobbet.

• Nu kan du kika lite på uppdragsbeskrivningen för förtroendevalda på arbetsplats. Se den som en målbild. Vad känns bra för just dig att börja med redan nu?

Extra allt